2011-01-21
Test

Recension – Enterprise iPhone and iPad Administrators Guide

Man kan ju tycka att det torde vara enkelt att införa en iPad på ett företag. Det är ju precis som hemma, eller hur? Och jo, en, eller två, eller tre iPads, eller iPhones, är inga problem. 30, eller 300, är däremot inget man låter sin IT-avdelning styra upp utan att ha en jourhavande psykolog till hands som fångar upp personalen när de bryter ihop.

För det är inte enkelt, detta. Du kan skapa en konfigurationsprofil och låta användarna ladda ner och installera den. Men det är inte ens hälften av vad du vill ha koll på i en sådan situation. Nej, man vill veta att telefonen är korrekt installerad, uppgraderad, vilka applikationer som körs på den och hur de är köpta och installerade. Man vill kunna skicka ut nya program eller uppdateringar utan att blanda in iTunes och användarnas datorer, med mera. Inget av detta gör du via Exchange-server, och det är hyfsat lönlöst att be användarna berätta för dig vilka applikationer de har installerade, vilka versioner av dessa och så vidare, för i minst hälften av fallen har de ingen aning, och i den andra hälften av fallen så bryr de sig inte om att ens fundera på det, än mindre svara på dina frågor. Och att tvångskommendera in hundratals enheter för inventering finns inte på kartan eftersom de flesta som har en iPhone eller iPad i princip sover med dem.

Har då boken Enterprise iPhone and iPad Administrators Guide svaren på alla frågor? Inte alla, men förbaskat många av dem. Charles Edge är för de som varit på MacSysAdmin de senaste åren en känd figur. Han konsultar, skriver böcker och bloggar intressant på Krypted.com om det mesta inom integration och administration av OS X Server-baserade system.

Denna bok innehåller nämligen extremt värdefulla tips, inte bara om metoder utan också om tredjepartsverktyg som Apple refererar till som “some third party utilities” sin egna Enterprise-guider för iPhone och iPad. Visst, ett helt apendix om hur man sätter upp en Mac OS X Server kan kännas lite som utfyllnad, och ett helt kapitel om applikationer som är intressanta för företaget är givetvis socker på gröten men inte nödvändigt. Men det räcker med att man sätter och bara bläddrar i boken så hittar man i princip direkt något intressant att läsa och lära mer om.

Jag antar att det inte behövs en närmare motivering till varför du ska köpa Enterprise iPhone and iPad Administrators Guide. Oavsett om du administrerar fem eller 500 enheter eller står inför ett beslut om vilken plattform företaget ska satsa på i framtiden för mobila enheter så är den läsvärd

Titel: Enterprise iPhone and iPad Administrators Guide
Författare: Charles Edge
Pris: 460 kronor