2015-11-12
Nyhet

Problem med Mac App Store efter Apples certifikatstrul

Har du haft problem med att installera uppdateringar av dina applikationer via Mac App Store? Då är du inte ensam – en rad personer, däribland undertecknad, har tvingats installera om flera applikationer de senaste dagarna som fått uppdateringar via Mac App Store. Antingen har applikationerna inte gått att starta alls, eller så startar de och meddelar raskt att de är skadade och måste installeras om.

Detta beror på att varje applikation som köpts via Mac App Store använder ett certifikat för att kontrollera att de är korrekta. Certifikatet ger Apple en krypterad anslutning mellan din dator och Apples servrar och Apple uppmärksammade helt enkelt inte att ett av dessa certifikat löpte ut igår, amerikansk tid.

Apple har nu åtgärdat problemen i sina servrar men de uppdateringar som du laddar ner efter den 11:e november kan vara signerade med det gamla certifikatet och kommer därmed inte att fungera. Det du då måste göra är att radera applikationen, tömma papperskorgen och sedan ladda ned applikationen från Mac App Store igen. Alla inställningar för applikationerna ligger separat och påverkas inte så dessa behöver du inte radera. Ett annat alternativ som kan hjälpa är att starta om din Mac och sedan uppdatera dina applikationer.

Detta problem påverkar alla användare av App Store, oavsett version av OS X (det vill säga version 10.6.8 eller senare).

Om du kör en Caching-server på OS X Server måste du radera hela cache:n som laddats ned från Mac App Store då allt som lagrats däri de senaste dagarna också är felaktigt signerade och måste laddas ned igen.

Skaparen av Tweetbot, Paul Haddad, har twittrat intressant om detta fenomen under kvällen. Rekommenderas varmt.



Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri


© 2004 - 2017 Joacim Melin