2015-12-20
Nyhet

När ska uppdateringshelvetet upphöra?

Det fanns en tid då mjukvarorna på din dator, telefon eller surfplatta uppdaterades lagom ofta. Med lagom menar jag “när det var nödvändigt”. I takt med att exempelvis iOS numera kan automatiskt uppdatera applikationer när du sover eller på annat sätt inte använder din telefon eller surfplatta märker du oftast aldrig att uppdateringarna blivit gjorda.

Backa bandet några år när en ny version av Mac OS X släpptes. Det var en stor nyhet. Man såg fram emot att uppdatera sitt operativsystem. Om Microsoft släppte en uppdatering av Office var det sannolikt lösningen på problem du levt med ett tag. Nya versioner av applikationer i din dator släpptes när det behövdes.

Kort sagt – en uppdatering var viktig. En uppdatering var kulmen av månader av hårt arbete för att säkerställa att användarna, kunderna, fick en god upplevelse.

Numera verkar det släppas nya versioner i takt med att utvecklarna orkar fixa ännu en bugg eller två. Är det för enkelt att skicka ut uppdateringar numera?

Vi kan ta Tweetbot för Mac som exempel. Den 26:e november installerade jag version 2.2.2. Enligt uppdateringsinformationen innehöll denna version sex olika buggfixar eller förbättringar. Den 15:e december, drygt 20 dagar senare, var det dags för version 2.3 då Tapbots, företaget bakom Tweetbot, bytt ut hela synkroniseringsmotorn i applikationen mot en baserad på CloudKit så synkroniseringar via iCloud ska fungera bättre. Fyra dagar senare, den 19:e december, är det dags för version 2.3.1 som fixar en mindre krashbugg i applikationen (som åtminstone jag inte märkt av över huvudtaget).

Tre uppdateringar på drygt en månad. Det är inte bara Tapbots som inte sköter sig – Slack uppdaterades den 26:e november och 19:e december, Pixelmator den 9:e och 19:e november. På iOS är det inte mycket bättre – så gott som varje dag är det en eller flera uppdateringar som ska in på telefonen och då jag slagit av automatisk uppdatering av  mina applikationer ser jag tydligt som ligger i kö för att uppdateras.

För att vara övertydlig: mitt problem är inte uppdateringarna i sig – det är antalet och hur ofta de släpps och hur ofta det förefaller vara samma företag som inom loppet av en månad eller två skickar ur sig åtskilliga uppdateringar som innehåller en eller två buggfixar. Kanske är detta buggfixar de hade kunnat fånga upp om de testat applikationen lite noggrannare, varit bättre programmerare eller varit lite mer fokuserade.

En favorit bland alla iOS-applikationers uppdateringsfakta torde vara Facebooks där de gladeligen berättar att de ständigt uppdaterar sin applikation för att den ska bli snabbare och trevligare. Vad som fixats (om något) får vi aldrig veta.

Den uppdateringskultur vi har är inte sund. Istället för att göra klart en version av något är de applikationer vi använder aldrig riktigt klara. Det finns alltid en bugg att fixa, alltid en funktion att bygga klart och alltid en ändring i gränssnittet att genomföra. För utvecklarna kanske det är oerhört smidigt men som användare är det oerhört irriterande att dagligen få notifieringar om uppdateringar som ska installeras på inte bara min dator utan också på min telefon, surfplatta och numera också klocka.

Kan ni tänka er om sådana som jag skrev artiklar på det här sättet? Återkom dagligen för att se om artikeln är klar. Eller om vägar byggdes så att du aldrig riktigt visste om vägen till jobbet var klar, avspärrad eller omdirigerad från en dag till en annan.

Säg att du aldrig visste vilka tv-kanaler du hade i teven från en dag till en annan för att din leverantör vill “optimera erbjudandet för att ge dig den bästa upplevelsen” ?

Vad kan man då göra?  Klaga hos utvecklarna givetvis – men få av alla dessa iOS-rockstars bryr sig om att svara folk på Twitter längre. De är för upptagna med att få beröm och solsken från sina twitterkompisar och det verkar räcka för dem. Ett annat alternativ är att inte uppdatera – utvecklarna får oftast statistik på vilka versioner användarna kör och om de ser att användarna uppdaterar i mindre skala eller tar längre tid på sig att uppdatera applikationerna kanske de förstår att Microsofts modell, där alla uppdateringar skickas ut den första måndagen varje månad, definitivt är att föredra.



Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri


© 2004 - 2017 Joacim Melin