2016-06-10
Kommentar

Teslagate

En historia som Tesla allt mer tycks vilja tysta ned är den om hur en ägare av en Tesla model S efter drygt 73000 miles, eller 11800 mil på mätaren körde långsamt på en grusväg och plötsligt hörde hur något knäppte till och hur ratten därefter kraftigt girade åt vänster.

Det visar sig att styrningen på vänster sida lossnat och bilen gick inte att köra. Hade detta hänt i hög hastighet hade bilen sannolikt totalkvaddats och bilens passagerare troligtvis råkat väldigt illa ut. Bilden nedan visar hur delarna såg ut efter incidenten med den nyss nämnda Tesla Model S och man kan ju börja undra hur kvaliteten på bilens delar egentligen är:

I diskussionen på Tesla Owners Club-forumet har flera ägare, bland annat en från Norge, berättat hur detta är ganska vanligt just bland norska ägare. Det tycks inte som att Teslas val av material för Model S-bilarna tål lite tuffare förhållanden som innefattar exempelvis vägsalt.

Min tolv år gamla Volvo XC70 har rullat över 51500 mil och än så länge sitter både framvagn och styrning ihop som de ska. Givetvis har bilen servats under årens lopp men jag vågar nog överlag säga att den här typen av skador inte hör till vanligheterna.

Vad gör då Tesla åt saken? Eftersom detta diskuteras på ett forum som Tesla inte kontrollerar kan de inte likt gamla Apple radera diskussioner de inte gillar. Tesla har tidigare skickat ut en serviceinstruktion där de uppmanar serviceverkstäder att byta ut vissa delar som rör just de som fallerade på bilen som denna historia handlar om.

Istället för att ta på sig ansvaret för kvaliteten och reparera bilen gratis svarade Tesla bilägaren att det skulle kosta 3100 dollar, eller drygt 25500 kronor, att reparera bilen. När de insåg att detta var på väg att bli ett PR-problem kontaktade de bilägaren och erbjöd sig att betala halva reparationskostnaden :

They want me to sign a Goodwill Agreement if they Pay 50% of my repair cost. The total cost is 3100 dollars. The need to replace three of the four front control arms, EG upper and lower a-arm on the left side and the upper a-arm on the right side. It was the left side that failed. The control arm ball joint is an integral part of the a-arm or as Tesla refer Control arm. Three of four in 70 thousand miles and they say that is normal wear and tear. Get Real.

Givetvis fanns det en hållhake:

The Goodwill is being provided to you without any admission of liability or wrongdoing or acceptance of any facts by Tesla, and shall not be treated as or considered evidence of Tesla’s liability with respect to any claim or incidents. You agree to keep confidential our provision of the Goodwill, the terms of this agreement and the incidents or claims leading or related to our provision of the Goodwill. In accepting the Goodwill, you hereby release and discharge Tesla and related persons or entities from any and all claims or damages arising out of or in any way connected with any claims or incidents leading or related to our provision of the Goodwill. You further agree that you will not commence, participate or voluntarily aid in any action at law or in equity or any legal proceeding against Tesla or related persons or entities based upon facts related to the claims or incidents leading to or related to this Goodwill.

Teslas försök till att tysta ned affären verkar dock inte ha lyckats då den amerikanska motsvarigheten till Trafikverket nu börjat titta närmare på det hela:

A spokesman for the U.S. National Highway Safety Administration (NHTSA), Bryan Thomas, said the agency is “examining the potential suspension issue on the Tesla Model S, and is seeking additional information from vehicle owners and the company.”

Att försöka tysta ner säkerhetsproblem med bilar har aldrig varit en särskilt bra strategi, i synnerhet inte om man har som ambition att fortsätta vara ledande på marknaden för elbilar. Tesla borde veta bättre.

År 2020: Apple Car

Ponera för ett ögonblick att ryktena om en bil från Apple är korrekta. Om 3-4 år släpper de en, eller flera, bilmodeller som gissningsvis kommer drivas på el, vara vita och allmänt hyperdesignade.

Apples produkter har överlag haft hög kvalitet de senaste åren. Få Mac-datorer eller iPhones har särskilt allvarliga problem, men ingen av dessa produkter kan sannolikt orsaka ett dödsfall. En bil där styrleden till ena framhjulet går av eller på annat sätt fallerar i 110 kilometer i timmen och ställer ena framdäcket på tvären vilket i sin tur orsakar en olycka där bilen voltar och orsakar svåra, eller kanske dödliga, skador på passagerarna är inte en kernel panic, eller en iPhone som hänger sig.

Tesla har tillverkat bilar i ett antal år nu. Deras bilar är, minst sagt, dyra och är fullproppad med avancerad teknik, allt inpackat i en vansinnigt läcker design. Med andra ord, allt man kan förvänta sig att en bil från Apple skulle se ut, med en matchande prislapp.

Jag tror frågor som dessa skrämmer Apple, och det är därför de tar tid på sig. Mycket tid. De har anställt ett stort antal personer med spetskompetens från bilindustrin och min gissning handlar inte bara om att de ska bygga (minst en) bilmodell utan också att vara så säkra som möjligt på att de inte upprepar samma misstag som Tesla nu gjort med sitt val av metall och tillverkare av sina styrleder.

Apple vet vad det kostar att återkalla en datormodell som inte fungerar. Tesla, gissar jag, är på väg att får reda på vad det kostar att återkalla de över 110000 Model S som Tesla sålt sedan juni 2012. En kostnad som räknas i både pengar och i trovärdighet och om inte Tesla agerar snabbt kan det riskera att skada hela företaget för lång tid framöver.

Uppdatering: Tesla svarar på anklagelserna, och jisses så de svingar åt alla håll:

First, there is no safety defect with the suspensions in either the Model S or Model X. Since we own all of our service centers, we are aware of every incident that happens with our customer cars and we are aware of every part that gets replaced. Whenever there is even a potential issue with one of those parts, we investigate fully. This, combined with extensive durability testing, gives us high confidence in our suspensions. With respect to the car that is discussed in the blog post that led to yesterday’s news (more on the blog post below), the suspension ball joint experienced very abnormal rust. We haven’t seen this on any other car, suggesting a very unusual use case. The car had over 70,000 miles on it and its owner lives down such a long dirt road that it required two tow trucks to retrieve the car. (One to get the car to the highway and one to get it from the highway to the service center.) When we got the car, it was caked in dirt.

Det är inte färdigt med det ovanstående, men bor man på landet med mindre bra vägar ska man alltså inte köpa en Tesla.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin