2017-02-02
Kommentar

Batteriproblemet: hur Apple blåser iPhone 6-användare

Först hörde man någon enstaka kommentar: “min iPhone bara dör”.

Sen hörde man det allt oftare.

Problemen verkar härleda till två saker: kyla och/eller äldre modeller.

Om batteriet i en iPhone 5 börjar säcka ihop så är det inte helt underligt. Det är heller inte vansinnigt komplicerat att byta batteri i en iPhone 5, men som en som haft varenda iPhone sedan den allra första modellen har jag en enda gång sedan 2008 upplevt att min iPhone stängde av sig på grund av kyla. Då var det å andra sidan runt -25 grader ute, temperaturer vi inte upplevt nämnvärt ofta i Stockholmsområdet (eller i större delar av riket för övrigt) denna vinter.

Att problemen finns i en iPhone 6, iPhone 6s eller iPhone SE? Min dotter köpte den sistnämnda för drygt ett halvår sedan – hennes telefon har samma problem. Givetvis kan vi gå in i vår närmaste Apple Store (efter att lyckats boka ett möte med rätt personer) och förhoppningsvis få telefonen utbytt, såvida inte Apple börjar klaga på att det kan finnas något märke på telefonen och därmed anser att om man tappar sin iPhone i marken en gång så räcker det för att klassa den som helt värdelös.  Jodå, det händer det också.

Jag hör historier om batteriproblem så gott som dagligen från användare av allt från just dessa modeller och till och med iPhone 6 plus som alla upplever samma sak: när den kvarvarande laddningen har ramlat ner till drygt 30-40 procent kapacitet så dör telefonen.

Apple har tidigare lanserat utbytesprogram för de som har samma problem med iPhone 6s,och iPhone 5. Men iPhone 6 då?  Apple tiger som en mussla, men detta verkar vara ett större problem än vad som varit känt tidigare:

As many iPhone 6 owners have discovered, something is wrong with the battery. A bug or a defect causes the phone to crash dramatically: the power might plunge from 50% or 30% to 1% percent and other times the iPhone just shuts down altogether.

When I wrote about the issue in December, Apple pointed to a battery replacement program that covers a “small number” of iPhone 6s devices manufactured in late 2015. Apple also acknowledged a “small number” of other iPhones may likewise be affected.

After the story came out, I heard from dozens of readers who said they too are experiencing serious battery issues. Many also complained how Apple is giving them the runaround. This prompted me to take a deeper look and come to a conclusion: the iPhone battery issue is endemic, and there’s a strong legal and public relations case for Apple to expand its recall program.

Problemen med iPhone 6 tycks ha börjat med lanseringen av iOS 10.1.1 eller iOS 10.2. Det ska tydligen gå att knalla in i en Apple Store och klaga, högljutt, och därefter kommer man få ett nytt batteri monterat (eller en utbytesenhet, lite beroende på vem man frågar).

Att Apple sticker huvudet i sanden när det gäller såna här problem är inget nytt – bolaget har närmast haft en tradition att hålla tyst så länge som möjligt tills det blivit omöjligt att göra just det och först då lanserar bolaget, ofta i tysthet, ett återkallningsprogram. Om du äger en produkt som omfattas av återkallningsprogrammet kommer Apple inte kontakta dig, även om de i de flesta fall kan göra just det genom det faktum att en förkrossande majoritet av iPhone-användarna också har ett Apple-ID kopplat till sin telefon med allt vad det innebär.

Apples problem med batterierna i exempelvis iPhone 6 kan komma att kosta dem mer än de tror sig spara på att inte göra något åt saken. I Kina har China Consumers Association, en motsvarighet till vårt egna Konsumentverket, i november förra året gått ut och anklagat Apple för att inte ta problemen på allvar:

The China Consumers Association, a government watchdog group, said Nov. 30 that Apple needs to take further measures to address the problem, and accused the company of failing to “meet basic consumer needs for normal wireless communication.” The notice is the second the group has sent to Apple in a month, and illustrates how Beijing has become one of the toughest overseers of the Cupertino-based hardware maker.

Consumers in China and the rest of the world have complained in recent weeks that their iPhones are shutting down, even though their batteries reportedly still have 30% power remaining.

Det är givetvis svårt för att argumentera att Apple riskerar att tappa kunder med tanke på det senaste kvartalsresultatet där Apple nu åter igen slagit ett nytt försäljningsrekord för iPhone, under det heliga sista kvartalet förra året som givetvis inkluderar den så luckerativa julhandeln. Samtidigt måste man ställa sig frågan: ponera att det är en bugg i iOS som orsakar batteriproblemen – drabbar de även användare av iPad? Våra två gamla iPad, iPad 4 och iPad Air, har inte detta problem och de är uppgraderade till iOS 10 båda två. Kanske har ägare av nyare enheter drabbats, men det är mer än jag vet i sådana fall.

Jeff John Roberts på Fortune summerar det hela väldigt träffsäkert:

The company’s refusal to buck up for battery replacements is also galling given the absurd size of its cash hoard, which stood at $237 billion in late October. In other words, Apple could replace every iPhone 6 battery on the planet—and throw in a free pony—without hurting its overall financial position.

Det vore klädsamt om Apple tog tag i detta, helst jävligt nyss. Säg rakt ut att det är en bugg och att ni arbetar på att lösa den till iOS 10.3.

Säg någonting.  Vad som helst.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin