2017-08-01
Länk

Spotify ska “satsa” på podcasts

Resumé:

Apples Podcaster är den dominerande plattformen för lyssning av poddar. Det vill Spotify försöka ändra på. Nu ska de nämligen marknadsföra podcasts i sin app och genom en kampanj, skriver Bloomberg.

Spotify ska promota “Reply All”, “Pod Save America” och “The Bill Simmons Podcast” i utbyte mot att programledarna i sin tur talar gott om Spotify på sociala medier och i sina program.

Förutom att utmana Apples dominans på poddområdet kan Spotify öka intäkterna från annan media och därmed minska den stora andelen som betalas till skivbolagen, skriver nyhetsbyrån. Royalties stod för mer än 75 procent av musiktjänstens kostnader förra året.

Vi försökte publicera Björeman // Melin på Spotify när vi startade i oktober förra året. Vi gav upp rätt omgående eftersom vi inte har ett skivbolag eller annat stort företag bakom oss som kan skriva avtal med Spotify.

Om Spotify vill satsa på podcasts och utmana Apples dominans så kanske de skulle göra det enklare för de som skapar podcasts, oavsett om de är hobbyister eller stora företag, att publicera dem hos Spotify. Apple Podcasts har, för övrigt, vuxit till att bli marknadsledande utan att de som publicerar sig där tvingats göra reklam för plattformen i sina poddar – det har folk däremot gjort av egen fri vilja eftersom plattformen fungerar så bra. Vad Spotify gör nu är att visa hur de inte förstår hur podcasts fungerar.



© 2018 Omsoc Publishing AB