Perkele

Jean-Louis Gassée:

Nokia is burning cash. As the chart above documents, Nokia’s Net Cash went down 24% in one year. From page 5 of the Earnings Release: “Year-on-year, net cash and other liquid assets decreased by $2B…. Sequentially, net cash and other liquid assets decreased by $.9B”. Here, the word sequentially means compared to the immediately preceding quarter, as opposed to the same quarter last year.

Elsewhere in the document, on page 6, we learn Microsoft provided $250M in “platform support payments”. If you back this amount out, you see Nokia’s operations have in fact consumed $1.15B, a significant fraction of the company’s $6.4B Net Cash.

1,15 miljarder dollar har alltså den absoluta frånvaron av innovation på Nokia kostat bolaget och dess aktieägare. Att gissa att Nokia är på väg mot konkurs är kanske en aning magstarkt, men antalet marknader där de fortfarande kan sälja sina gamla korkade mobiltelefoner (ni vet, där SMS och en ascii-version av Masken är två heta funktioner) minskar snabbt till förmån för smarta telefoner från Apple eller med Android.

Ironiskt nog hade Nokia en egen lösning utvecklad inhouse, MeeGo, men den dumpades efter en enda telefonmodell (som för övrigt fick bra betyg vad jag minns) och även om jag och många andra applåderade beslutet att satsa på Windows Phone 7 och kasta ut allt annat så har det nu gått över 1,5 år sedan Windows Phone 7 lanserades så har plattformen ännu inte fått det där draget under galoscherna som en plattform så väl behöver för att överleva. Microsoft är på god väg att hamna i samma sits de satt i med Windows Mobile, och om det händer så kommer de dra Nokia med sig in i fördärvet.

Nokia i Sverige verkar helt ointresserade av att kommunicera ut företagets produkter – till skillnad från Apple, LG, Samsung och Huawei så har Nokia aldrig kontaktat mig och frågat om jag vill testa deras produkter. Kanske säger det mer om Nokias svenska PR-byrå än om Nokia, men det är ändå tragiskt då det finns många som jag där ute som driver bloggar där Nokia, om deras produkter håller måttet, skulle tjäna på att synas. De Nokia-produkter jag köpt har jag antingen haft via jobbet eller fått låna av andra källor. Två bolag som gjorde exakt samma sak var först Handspring och senare Palm. Och vi vet ju hur bra det gick för de bolagen?

Nokias tre hopp, som jag ser det, är att det börjar säljas en sjuhelsickes massa korkade billiga mobiltelefoner på exempelvis den afrikanska kontinenten, eller i Indien eller Pakistan eller andra länder där utvecklingen nu pekar mot att folk börjar köpa mobiltelefoner i allt större utsträckning då det fasta telefonnätet inte är, och aldrig lär bli, lika utbyggt som här i Europa. Det andra alternativet är att Windows Phone 7 börjar växa så det knakar, men jag är uppriktigt rädd för att det inte kommer att hända.

Ett tredje alternativ är att Microsoft gör en Google köper Nokia, precis som Google köpte Motorola. Om det är en bra grej vet jag ärligt talat inte, men kanske är varumärket Nokia precis som Sony Ericsson var så förknippat med något gammalt, omodernt och trist så det skulle kunna vara en vettig väg framåt för Nokia.

Nokia har inte råd med att byta plattform en gång till, så oavsett hur attraktivt Android må framstå för finnarna så sitter de fast med Windows Phone 7 och det är hög tid att de börjar ägna sig åt att göra reklam inte bara för sitt egna varumärke utan också för Windows Phone 7. De kan ju börja med att byta PR-byrå här hemma och sedan bearbeta teknikbloggare som undertecknad.