2007-03-13
Nyhet

Shake vs AfterEffects – Hur skiljer sig noder från lager?

AfterEffects och Shake kombinerad bild

När det gäller efterbearbetning av både rörliga och stillastående bilder måste man nog säga att lagermetaforen är den överlägset mest spridda. Detta beror nog till stor del på Photoshops dominans på stillbildssidan. Inom video och i synnerhet film-produktion använder vissa program ett helt annat sätt att betrakta bildbehandling. Istället för att se bildmaterial som en hög med lager som ligger ovanpå varandra ser man på alla funktioner som noder i ett flödesschema.

Så, vad är skillnaden? Är det ena bättre än det andra eller handlar det om att välja verktyg efter projektens förutsättningar? En sak är jag i alla fall säker på. Noder ger oss helt andra sätt att se på grafik och hur problem kan lösas.

Apple köpte för några år sedan Shake, ett av de mer framstående programmen som jobbar med noder. Eftersom programmet numera prissatts väldigt konkurrenskraftigt är en jämförelse med AfterEffects mycket intressant. Dock kommer denna artikel att fokusera på de två olika arbetssätten och inte i första hand jämföra programmen i sig.

Vad menas med noder?

Lager är nog ett bekant koncept för de flesta. Jag förklarar därför några av de avgörande skillnaderna med noder som utgångspunkt.

shake närbild

Noderna i Shake har en eller flera ingångar på ovansidan och en eller flera utgångar på undersidan. En ingång kan bara ta emot en tråd i taget men man kan dra nya trådar från en utgång till flera olika noder. På så sätt kan man enkelt använda resultatet från en nod till flera olika saker. Detta är att jämföra med att kopiera lager till och placera dem på olika sätt.

Till höger i nästan alla noder finns en speciell ingång för att en mask. I det enkla exemplet ovan styr schackrutorna hur oskarpt bruset skall bli. De maskerar egentligen inte effekten på det sätt man kan tro. Den styr graden av oskärpa. Det vill säga: svart betyder 0px oskärpa, grå betyder 5px oskärpa, vitt betyder 10px oskärpa. På samma sätt kan man styra allt från färgkorrigeringar till rotation.

Att flexibelt kunna använda en rörlig bild för att styra hur en effekt påverkar en annan bild är en väldig styrka som är svår att uppnå i andra typer av program. I AfterEffects finns denna funktionalitet inbyggt i endast ett fåtal plugins i Effect-menyn. I Shake och andra nod-program är detta en integrerad del av programmet och något som alla (eller nästan alla) effekter, justeringar och andra operationer.

Rörigt eller överskådligt?

Den som för första gången tittar på ett nod-träd skakar ofta ofta på huvudet och klagar på hur rörigt det ser ut. Den enkla linjära ordningen med lager i AfterEffects känns mycket mer överskådligt, eller?

AE simpel, del1

Världens minsta AfterEffects projekt. En video ovanpå en annan eller hur?

AE simpel, del2

Titta vad som gömde sig under tangenten E (visa effekter). Det övre lagret färgkorrigeras visst. Det kunde vi först inte se. Tips: Snabbkommandot för att avslöja dolda saker i AfterEffects är U (visa animerade saker) och UU (visa alla ändrade parametrar).

shake simpel

Detta är motsvarande mini-projekt i Shake. Vi ser direkt att den ena bilden går genom en färgkorrigering innan den placeras över den andra. Med lite rutin på nodernas namn kan man vid ett ögonkast se vad som händer även i mer komplicerade projekt. Dock börjar man i större projekt snabbt placera sina noder på visuellt intressanta sätt för att lättare hitta tillbaka till dem senare.

Bygg dina egna effekter

shake manuell keying

Denna röra av trådar och noder är något speciellt. Det är en hemmagjord chroma-keyer som fungerar på samma sätt som det avancerade Keylight (som för övrigt följer med till både AfterEffects och Shake). Med hjälp av Shakes normala noder (och en bra bok som guide) byggde jag denna keyer från grunden. Varje nod i träder gör saker som addition, subtraktion, oskärpa och andra enkla tråkiga saker. När de sitter ihop som på bilden gör de tillsammans något som skulle vara väldigt svårt att konstruera i ett lagerprogram.

Poängen med detta exempel är att nod-program har väldigt öppen funktionalitet. Man skapar effekter som inte någon annan gjort förr, eller som är anpassade speciellt för just denna bild.

Det finns förhållandevis få kommersiella plugins till Shake. Det finns däremot massor med gratis macron som användare satt ihop. Det finns massor med olika glow-effekter, fracktal-moln, lensflares, regndroppar, partikesystem och mycket mer. Allt skapat av användare som kombinerat olika grund-noder på olika sätt.

Är noder helt överlägsna?

Ja, det låter kanske som att lager är helt värdelösa? Inte alls. Särskilt inte i AfterEffects. Det är ofta väldigt produktivt att hantera ett problem som lager i en mer styrd miljö som AfterEffects. Programmet har dessutom möjlighet att uppnå en liknande resultat som ett nod-program. Justeringslager, TrackMatte och möjligheten att placera en komposition i en annan bidrar alla till AfterEffects styrka.

AE precomp

Detta är ett projekt med tre kompositioner. Överst är den slutliga kompositionen som innehåller två exemplar av den tredje och ett exemplar av den andra. Den tredje kompositionen finns dessutom som ett lager i den andra. Man kan även se att lager 3 i den första kompositionen är osynligt och istället fungerar som “TrackMatte” för lager 4. Ett projekt med många kompositioner på detta vis är inte särskilt överskådligt. Man måste klicka sig runt en del mellan kompositionerna för att skapa sig en bild av hur projektet är uppbyggt och vad som påverkar vad, eller? AfterEffects har detta ganska okända fönster:

AE Flowchart

Ser ut som ett nod-träd, eller hur? Fönstret kallas för Flowchart och kan visa ett projekt som ett flödesschema. Här ser vi tydligare vad jag tidigare försökte visa på med mina röda pilar. Det enda egentliga problemet med Flowchart är att det är se men inte röra. Det är alltså inte möjligt att jobba i denna vy utan den fungerar bara som en visualisering. Det finns en grupp AfterEffects användare som håller tummarna för att Adobe snart utvecklar detta fönster så att det blir ett fungerande verktyg. Då skulle AfterEffects verkligen innehålla det bästa av två världar.

Orkar du läsa mer?

Sammanfattningsvis skulle jag vilja uppmana alla engagerade bildmanipulatörer att prova på noder. Jag hade aldrig hört talas om noder för bara några år sedan. Jag läste en bok om bildmanipulation som råkade vara skriven av en av männen bakom Shake. Det förändrade för alltid hur jag angriper ett problem med en bild, oavsett om jag sitter i AfterEffects eller Shake.

Några avslutande tips och länkar för vidare “självstudier”.

• Två böcker som är lite av biblarna inom området. Rons bok är lite mer teoretisk medan Steves bok är lite mer praktisk. Båda böckerna är dock helt “program-agnostiska”, dvs. läsvärda oavsett vilket verktyg man använder.
Ron Brinkman, ‘The Art And Science Of Digital Compositing’
Steve Wright, ‘Digital Compositing For Film And Video’

• En stor samling macros till Shake finns på hemsidan www.fxshare.com

• Edo är ett gratis alternativ som har de flesta grundfunktioner man behöver. Det är dock inte lika enkelt och kraftfullt som exempelvis Shake är men det är som sagt helt gratis och exempelfilerna hjälper dig att komma igång och testa noder lite.
www.anioni.com/edo/

• Blender är kanske mest känt som ett 3D program men det har möjligheter till bäde videoredigering och compositing med noder. Jag kan dock inte skryta med någon större erfarenhet av Blender. Särskilt inte som verktyg för bildbehandling.
www.blender.org

Lycka till.



© 2018 Omsoc Publishing AB