2007-06-27

Recension – Parallels Desktop 3.0 for Mac

Paralles Desktop 3.0 för Mac

Så var då Parallels Desktop 3.0 for Mac äntligen här. Äntligen skriver jag, eftersom det är få applkationer som varit så efterlängtade bland Mac-användarna de senaste åren. Det ska väl vara nästa version av Office som kanske kan mäta sig med den här nyheten. Vad är det då som är så hett? Jo, givetvis är det stödet för 3D-grafik där du nu kan köra spel och andra applikationer som kräver stöd för 3D-grafik i Windows.

Självklart finns här andra nyheter av värde. Över 50 nyheter i version 3. Nu ska Parallels Desktop dra nytta av Intels i de nyare processorerna inbygga virtualiseringsteknik, och den nya funktionen SmartSelect är inte heller helt osexig. Den låter nämligen användaren öppna vilken filtyp som helst, oavsett om man befinner sig i OS X eller Windows. Ett exempel som anges är där man kan klicka på en bifogad fil i Mail och detta leder till att en applikation i Windows öppnas för att i sin tur läsa in filen.

Men det skall som sagt sägas att 3D-stödet är det som får det att vattnas i munnen på åtminstone mig. Men, och ett stort men, det är troligen långt ifrån alla applikationer (läs: spel) som fungerar som de ska. Jag refererar ofta till mitt gamla favoritspel Railroad Tycoon Deluxe som körs under XP i ett DOS-fönster. Retro så det förslår, och det är inga som helst problem med prestandan. Givetvis ska det ju inte vara några problem heller med tanke på att RRT knappast kräver ett monstergrafikkort, men spelet fungerade över huvudtaget inte på äldre versioner av Parallels så det är åtminstone ett gott tecken. Jag har inte testat andra favoriter som Far Cry, Quake 3, med flera, men jag skulle bli förvånad om Far Cry fungerade problemfritt. Quake 3 borde fungera rätt bra men tyvärr har jag inte kvar spelen längre så det blir svårt att få till. Har du testat med ditt favoritspel? Kommentera gärna!

Men Parallels är inte bara solsken. Jag använder inte Parallels mest för att spela, utan för att sköta bankärenden, testa olika projekt med Internet Exploder 6, och så vidare. Och det fungerar ju så bra som XP fungerar (don’t make me go there…). Parallels käkar visserligen massor med minne och en hel del CPU-kraft men har man en snabbare maskin med mycket minne är det något man kan leva med. Min maskin, en MacBook Pro med en 2.33GHz Intel Core 2 Duo och 2GB internminne, snurrar på bra. Vad som däremot inte fungerar bra är om man valt att sätta Parallels i viloläge och sedan väcker det igen. Det som närmare bestämt inte fungerar så bra är att gå tillbaka till fullskärmsläge i Windows XP. Parallels meddelar att det inte går att initiera fullskärmsläget, men om man stänger ner Parallels och sedan startar upp det från början igen går det alldeles utmärkt att växla mellan fullskärmsläge och fönsterläge (alltså där XP körs i ett fönster i Mac OS X). Detta är rätt irriterande då man ju gärna vill kunna frysa Parallels och väcka det vid behov, och extra irriterande blir det eftersom XP fortsätter att visa sitt skärminnehåll i den upplösning som används när man kör XP i fullskärmsläget. Man ser, med andra ord, drygt halva skrivbordet i XP, resten får man scrolla fram och tillbaka till. Kanske fungerar det bättre för de som har större skärmar, men detta är något som funnits sedan föregående version som Parallels inte lyckats fixa till i version 3.

Vill man ha lite kul med sin dator är det givetvis möjligt att köra andra operativsystem förutom Windows XP. Samtliga versioner av Windows, från version 3.1 fram till 2003 och det är väl bara en tidsfråga innan Vista finns bland de versioner som Parallels Desktop 3.0 for Mac stödjer. En uppsjö med Linuxversioner stöds givetvis också, och vill man leka med FreeBSD eller OpenBSD går det också bra. Till och med stöd för Solaris version 9 och 10 finns. Ett litet minus är dock att man endast kan köra 32-bitarsversioner av alla dessa operativsystem. Inget jätteproblem, men det avslöjar också åtminstone delvis vad Parallels Desktop 3.0 for Mac är tänkt att användas till. På arbetsstationer, inte servrar.

Vill man vara extra hardcore går det också att köra OS/2 och dess efterföljare eComStation och gamla MS-DOS. Räcker inte det lär det säkerligen också gå att köra BeOS och OpenSTEP på sina Mac:ar med version 3 av Parallels. Åtminstone vet jag att OpenSTEP har körts i tidigare versioner. Jag kommer garanterat att försöka när jag får tid till det.

Detta är ett första test. Möjligheterna för Parallels Desktop 3.0 for Mac är på många sätt oändliga, men av det jag använder programmet till är det värt en fyra, inte mer. Grafikproblemen är irriterande men prestandan är förbättrad jämfört med tidigare versioner. På plussidan får man också sätta bra stabilitet och ett 3D-stöd som fungerar hyfsat åtminstone. Priset är verkligen inte skamligt heller, vilket också är ett stort plus.

Det ska bli intressant att se vad VMWare kontrar med…

Leverantör : Parallels
Pris : 690 kronor inklusive moms