2007-07-30

Recension – Nokia E65

Du skava inga andra lurar hava jämte iPhone? Jodå, det finns alternativ. Kanske inte lika sexiga som iPhone, men likväl är de alternativ.

Jag befann mig i situationen där jag hade en BlackBerry och fullständigt avskydde den. Så jag gjorde mig av med den och funderade på vad jag skulle välja istället, och efter att ha funderat över leveranstiden och storleken på en N95:a från Nokia tittade jag nedåt i produktsortimentet och fann istället N95:ans lillebror E65. Mindre, billigare och inte helt korkad, får man nog säga är en summering av Nokia E65. Så jag köpte en via Tre, vilket kan vara bra att veta då jag endast haft tillgång till telefonen i det utförandet och inte i ett “normalt” icke-brandat utförande.

Men jag går händelserna lite i förväg. Varför valde jag Nokia E65 och inte något från Sony Ericsson? Jag har de senaste åren varit Sony Ericsson trogen och bortsett från en liten avstickare med en Blackberry och en 9300i Communicatior från just Nokia har det varit Sony Ericsson för hela slanten. Men numera är deras modellprogram lite vekt inom det område som Nokia E65 rör sig. Plus att Sony Ericssons smarta telefoner inte alltid framstår som så smarta.

Sony Ericssons P990 har ju minst sagt en lista med funktioner som får den mest inbitne nörd att börja dregla, men å andra sidan har den också en historia med problem och buggar, och för oss som kör Mac OS X är ju stödet för telefonen i iSync ett måste, och där har P990 absolut ingenting att hämta. Samma sak med M600i som visserligen är en trevlig 3G-telefon men som saknar bland annat kamera, något jag gärna vill ha i telefonen. 3G var också ett måste, och det hade inte heller suttit fel med en telefon som stödjer många av de intressanta tjänster som exempelvis Jaiku som finns där ute.

Nokia har å sin sida biffat upp stödet för Mac OS X rejält på senare tid. I princip alla deras modernare telefoner har drivrutiner man kan ladda ner från Nokias hemsida, om inte stödet redan finns i iSync, och sånt gillar jag verkligen.

Ni kanske vill veta vad jag använder min E65:a till. För mig är det är en kommunikationscentral, mobilbloggningsmaskin och en underhållningsplattform, allt i ett. Allt från att kolla mailen ute på stan till att läsa lite nyheter eller kolla på Wikipedia på bussen.

Nokia E65 stödjer de applikationer som skrivits för Series 60-telefonerna. Det innebär att man förutom Jaiku kan installera program som WidSets, som ger dig tillgång till massor av små widgets som inte går att köra i telefonen annars, och ShoZu, en plugin som automatiskt tar säkerhetskopior av din kontaktbok och automatiskt laddar upp bilder du tar med kameran till Flickr eller din blogg. Såna här små läckra program är det inte så värst gott av för Sony Ericssons telefoner och det är synd, för det förstärker verkligen användarupplevelsen. Å andra sidan är ju RSS-läsaren i M600i riktigt bra jämfört med den i Nokia E65 – det finns nämligen ingen i den senare. Ska sanningen fram är RSS-läsaren i M600i inget vidare men den finns åtminstone där. Nu är ju Nokia E65 betraktad som en affärstelefon i Nokias egna ögon, men nog borde man kunna få fram en RSS-läsare? Det fixar sig i och för sig via Widsets, där det finns RSS-feeds via en rad färdiga widgets för allt från DN till den senaste seriestrippen från Dilbert.

Jag synkroniserar tre e-postkonton på tre olika servrar regelbundet via IMAP och jag måste säga att det fungerar riktigt, riktigt bra. Visst tar det tid att skriva mail om man inte använder sig av T9 (vilket jag inte gör. Jag fattar det helt enkelt inte…) men det går.

WLAN och 3G

Så över till de lite mer tekniska aspekterna av E65. Till och börja med stödjer den WLAN, både 802.11b och 802.11g-standarderna. Inte alls illa, även om det givetvis slukar batterikapacitet om man skulle vilja lägga någon längre stund på WLAN-surfande. 3G-stödet är inte heller helt snällt mot batterierna och skulle man råka låta e-postprogrammet synka mailen regelbundet en hel dag så kan man räkna med att det inte finns allt för mycket batterikapacitet kvar till att faktiskt genomföra röstsamtal som pågår längre än några minuter. Några större batterier till denna telefon finns såvitt jag vet inte heller.

Utöver WLAN, 3G och Bluetooth 1.2 stödjer Nokia E65 också samtliga fyra GPS-nätverk (EGSM 850/900/1800/1900) vilket gör att den ska fungera i princip var som helst i världen, utöver den vilda västern där man fortfarande använder äldre standarder. med tanke på att telefonen endast väger 115 gram och har måtten 105 x 49 x 15,5 mm får man säga att Nokia packat komponenterna rejält bra. Telefonen går också ner schysst i byxfickan. Skärmen är också ett “kapitel” för sig, får man väl säga. Upplösningen är 320×240 pixlar och jag tycker den är skarp men ibland får jag ärligt talat lite svårt att läsa när texten blir för liten. Nokia har byggt in en väldigt fräsch funktion i form av en ljusmätare som automatiskt anpassar kontrasten på skärmen. Det fungerar faktiskt riktigt bra.

Annat lull-lull är en inbyggd mobil version av Real Player, stöd för GPS ansluten via Bluetooth, inbyggd Flash-spelare, 2 megapixels kamera (som i ärlighetens namn kunde varit bättre, men den duger), PDF-läsare från Adobe, drivrutiner och en applikation för HP:s skrivare, med mera.