2007-10-03
Nyhet

Har tåget gått på Office-marknaden?

screenshot1.jpg

Jag kallar den så: Office-marknaden. En marknad som skapades av Microsoft och deras Office-paket och som i, tja, 15 år eller så, varit i princip dominerande på marknaden både för Mac- och Windows-användare. Mycket lutar dock åt att Microsoft inte bara har problem med Vista utan även med sitt Office-paket som tillsammans med just Windows är den stora kassakossan för företaget. Office 2007 för Windows har varit på marknaden sedan Januari i år och liksom med Vista verkar inte försäljningen riktigt ha tagit fart ännu – kunderna kör fortfarande i väldigt stor utsträckning Office 2003. Kanske är det larm som dessa som gör att kunderna drar öronen åt sig?

Hur som helst, det är Mac vi skriver om och här är det inte mycket bättre ställt. Den version vi fått leva med är Office 2004 och släpptes i Maj samma år. Givetvis är paketet fortfarande en betydligt större förbättring jämfört med Office.X som var en carboniserad version av Office 98 med lite snyggare gränssnitt. Men i denna tidsålder där allt fler macanvändare kör en dator med en x86-processor under skalet tvingas vi använda en version som tillsammans med Rosetta fungerar sådär och som kraschar lite då och då för vissa, för andra är den stabil men långsam.

Microsofts svar på detta är att efter nästan fem år släppa Office 2008. Företaget skickar nu ut regelbundna pressreleaser för att bygga upp hypen men jag som varit en trogen Office-användare i tio år har ledsnat och är nästan en aning förvånad över hur ointresserad jag är.

För mig har tåget redan gått och jag använder istället OpenOffice.org eller Pages när jag ska ordbehandla. En artikel jag precis skrev för en tidning skrevs i just Pages och sparades sedan ner i .doc-formatet och skickades till redaktionen. Är man inte intressserad av den här typen av program finns en uppsjö av andra alternativ i form av exempelvis Google Apps som klarar av både ordbehandling och presentationer, bland annat.

Som om det inte vore nog så ger sig nu Adobe in i leken genom köpet av Virtual Ubuquity som bland annat har en ordbehandlare vid namn Buzzword. Adobes plan är att flytta detta ut på webben och via gratistjänsten Share kunna erbjuda kunder att skapa, redigera och spara dokument och sedan dela ut dem via just Share. Buzzword körs i Flash-spelaren och är därmed i princip plattformsoberoende.

Vad tycker du – har tåget gått för Microsoft Office? Vilket programpaket eller tjänst använder du när du ska få något gjort?



© 2018 Omsoc Publishing AB