2007-11-27
Nyhet

Leopard Server i praktiken del 1

virtual.png

Leopard Server bjuder på en hel del nyheter och ger bättre möjligheter för kommunikation än någonsin tidigare. Med funktioner som Wiki, Blog, iCal Server och e-post kommer många företag och organisationer en bra bit på vägen för att hantera projekt.

Istället för att rakt upp och ner testa Leopard Server tänkte vi att det vore intressant att visa på ett scenario där man rullar ut en Leopard server för att hantera ett projekt i ett mindre svenskt företag. Det är lätt att sitta och säga att nu finns det minsann en Wiki i Leopard Server, men håller den måttet och är så pass flexibel att man kan använda den till vad den är tänkt för?

Det här är frågor vi kommer att ställa oss i en mindre serie av artiklar där vi kommer att gå igenom installation, konfiguration och våra tankar kring de nya funktionerna i Leopard Server.

Installationen av Leopard Server sker som vanligt smärtfritt. I vårt fall är det en Xserve Xeon med dubbla diskar och RAID (mjukvara). Jag startar från DVD:n och öppnar skivverktyg, partitionerar och skapar mina RAID-partitioner och startar sedan installationen. Apple har som ni säkert sett i marknadsföringen gjort det “enklare” att installera och konfigurera OS X Server. Det erbjuds nu tre möjliga roller för servern, Standard, Workgroup och Advanced. Det här tycker jag är en riktig dundertabbe, den enda gången det här verkligen fungerar är när man vet att servern har en väldigt specifik roll och man vet exakt vilka tjänster som skall driftas men för den som inte är van vid OS X Server är rollerna bara förvirrande. Det går bra att skifta mellan Workgroup och Standard (skillnaden är om man vill att maskinen skall vara med i en domän) men installerar du med alternativet Advancerad finns det ingen möjlighet att ändra sig utan en total ominstallation. För att göra det hela lite ytterligare rörigt så visar det sig att väljer du en avancerad installation så kan du inte använda dig av Time Machine för att ta backuper av servern, Time Machine skall enligt Apple bara användas i de två “enklare” lägena Standard och Workgroup. Olika tjänster och olika verktyg för olika lägen alltså.

serveradmin.png

Tanken med att definiera roller för ett system är klassiskt men enligt mig klart begränsande. Efter jag bestämt mig för att skippa Time Machine installerade jag Leopard Server i den avancerade konfigurationen. När installationen var avklarad startar jag upp nya Server Admin för Leopard. Navigationen i Server Admin har förändrats radikalt och sker nu i fler fält än tidigare, en kolumn till vänster som visar tjänster och servrar (som tidigare), ikoner i toppen och lister för navigation i tjänsterna. Det är lite rörigt till en början men har man jobbat med Server Admin för 10.4 vänjer man sig rätt snabbt. Det mesta är där plus lite nya godsaker.

Målet är alltså att sätta upp “Collaboration services” eller “Teams” som processen heter i systemet. Som vanligt satte jag upp några konton på maskinen och skapade en grupp för de som skulle dela informationen för wikin, iCal Server, Mail och Blog. Jag ställde in webbplatsen, startade “Web services” som är en ny flik under Web och skulle lägga till gruppen där för att koppla ihop dem i ett team för den aktuella domänen. Tvärstopp. Det gick fint att spara och lägga till gruppen men efter man sparat och klickade på uppdatera försvann den ur listan. Efter lite funderande så visade det sig att konton får inte vara lokala för att kunna delta i ett team. Konton och grupper måste ligga i LDAP så det var bara ändra från Standalone installation till OD-master för att få tillgång till LDAP. Rent spontant känns det här rätt onödigt, jag förstår om man vill köra en replica för att hämta användare från ett OD eller AD och få adressuppgifter, login med mera men tycker det är mindre bra att det är obligatoriskt.

Sagt och gjort, allt fungerade nu och surfar man till domänen i fråga får man upp en sida som visar aktiva grupper ute till höger. Klickar man på gruppen får man upp index-sidan för Wikin. Navigationen uppe i toppen innehåller länkarna wiki, blog, calendar och mail. Det var väl ungefär i det här stadiet av installationen som jag började fundera på om Teams var användbart. En sådan enkel sak som menyerna, försök få dem på svenskaÂ… För att inte nämna kalendern. Nåja, mer om det senare.

wiki.png

Wikin är väldigt, väldigt grundläggande. Enligt mig är det på håret att det är en wiki. Editorn för att skriva text är en WYSIWYG vilket inte är alltför dumt men är det inte själva formateringen som är grunden för en wiki? Apples wiki är väldigt sök- och tagg-fokuserad och inget utrymme ges för flexibilitet. Menyerna till höger i wikin går bara att utöka med en extra huvudmeny och innehåller i övrigt “Recent Changes”, “What´s hot”, Upcoming Events” och om du är inloggad som Admin får du även “Admin functions”. Utseendet är onekligen mycket tilltalande, jag har aldrig sett så här bra teman till någon annan wiki. Problemet för mig uppstod när informationen växte, det finns inget bra sätt att administrera information med hjälp av navigation, det hade vart trevligt med ett menyträd som indexeras som den görs i tex. Doku wiki.

Bloggen är även den väldigt avskalad och enkel vilket säkert kommer uppskattas av många. Den innehåller från en användares perspektiv det mesta man behöver. Den har samma WYSIWYG-editor som wikin och tillåter kommentarer till poster. Bloggposter går även de att förse med taggar så att de visas under till exempel “What´s hot” i menyn i wikin. Fast den går inte att jämför med riktiga bloggmoterer som tex. WordPress. Jag skulle vilja se någon köra den här bloggen publikt, det finns inte en enda inställning att göra på den för en administratör. SPAM-skydd etc finns inte alls men tanken bakom teams och alla de här verktygen är väl att de skall användas på ett intranät, om inte så är det en realm som gäller för att hänga ut den här samlingen webbapplikationer på webben vore att be om trubbel.

Det var när jag dök in i kalendern som jag förstod att jag var tvungen att se mig om efter ett alternativ till Teams. Det finns ingen möjlighet att ändra några inställningar i kalendern. Den är formaterad enligt amerikanska standarder, första veckodagen är söndag, med mera. Funktionen är det inget större fel på, lägga till möten direkt i webbläsaren och även synkronisera direkt med iCal går alldeles utmärkt med iCal Server.

Under länken mail dyker alla de mejl upp man skickat till teamet. De arkiveras och indexeras där i en lista, användbart när man söker efter nyckelord i tex. wikin.

Den som säger “Exchange-dödare” och “Apple Teams” i samma mening vet inte vad de pratar om. Det finns ingen möjlighet att de här verktygen är ens det minsta användbara för svenska förhållanden. Inte ens de minimikrav man har vad gäller svenska datum och menyer tillgodoses. Det här slutade med att jag helt enkelt inte kunde sjösätta den här lösningen för det här projektet så jakten fortsätter, vad kör ni för lösningar för samarbete, Alfresco? Apple måste inse att man behöver bygga en separat lösning för samarbete och delning av information, även den kreativa branschen måste kommunicera med varandra, det här håller inte måttet, uselt Apple.

Det här var första delen i en kortare artikelserie där vi delar med av oss av våra erfarenheter av att jobba praktiskt på fältet med Apples Leopard Server.



© 2019 Omsoc Publishing AB