2008-11-24
Nyhet

Apple eller Microsoft – vem vinner annonsfajten?

Jag sprang på en intressant webbsida som visar statistik över hur mycket pengar Microsoft och Apple har spenderat på annonser sedan 1998. Och det är ganska intressant läsning, intressant eftersom Microsoft förra året spenderade 1,2 miljarder dollar på annonsering och annan marknadsföring globalt, vilket är att jämföra med Apples 486 miljoner dollar. Inte småpotatis det heller, men om man sedan jämför med hur mycket Apple syns jämfört med Microsoft i media är det ganska underligt att Apple inte spenderat mer.

Förklaringen är att Apple har listat ut hur media fungerar. Deras PR-organisation är en slimmad och fokuserad grupp människor med maskinlik precision som när det är dags att släppa en nyhet lägger i en högre växel och sedan jobbar dygnet runt tills alla mål är uppnådda. När Apple inte har något att säga är det tyst, och det är också det som gör att Apple lyckas så väl med sina lanseringar – de bygger upp en förväntan varje gång inför något som egentligen “bara” är datorer, programvaror och mobiltelefoner.

Microsoft å sin sida skickar ut pressreleaser i en jämn ström och jag är tveksam till om det finns någon som faktiskt orkar läsa allt som företaget skickar ur sig.

Jag vet att jag definitivt inte gör det. och då är jag ändå intresserad av Microsoft och vad de tar sig för.

Givetvis är det enkelt att dra hela Microsoft över en kam, de är ju trots allt ett enormt stort företag som gör så mycket mer än vad Apple gör, men jag kan inte komma ifrån det faktum att företaget spenderade hela 300 miljoner enbart på att lansera Windows Vista. Det är som att Apple skulle lägga 300 miljoner på att lansera Mac OS X och sedan ha 186 miljoner dollar kvar till resten av sina produkter!

En annan slutsats som åtminstone jag kan dra av de ovanstående siffrorna är att Apple har ett större förtroende för sina produkters marknadsvärde. Användarna får själva bestämma om de vill ha en ny Apple-produkt eller inte (om vi inte köper är vi givetvis inte “med i gänget” men det är kanske priset man får betala…) medan Microsoft till varje pris ska övertyga oss om att vi bara måste skaffa Windows Vista.

Nej Microsoft, spara pengarna och lägg dem på utveckling och innovation istället och låt användarna bestämma. En gris är alltid en gris, oavsett hur mycket smink man använder på den.

Läs mer om företagens annonsbudgetar här.



© 2018 Omsoc Publishing AB