2009-04-28
Nyhet

“"Journalistik" på lägsta möjliga nivå”

Rubriken på denna artikel hos Resumé säger en del om vad jag tycker om Red Pages.

För de som inte vet vad Red Pages är så kan det enklast beskrivas en enda lång serie annonser, förtäckta som artiklar. För det otränade ögat är det svårt att upptäcka, i synnerhet inte med tanke på att Red Pages inte ens annonsmärker vad de kallar för “advertorials”, ett ord sammansatt av två andra: “advertisment” och “editorals”.

Peter Blom. tf vd och ansvarig utgivare på Red Pages:

“Det är ett redaktionell magasin vi gör.”

När någon använder den benämningen på en sån här produkt är det inte bara skrämmande arrogant utan också en rak förolämpning mot alla som faktiskt arbetar som seriösa journalister.

Red Pages irriterade mig så mycket så jag förra året såg till att slippa få den i brevlådan. Jag rekommenderar alla att göra det samma.



© 2018 Omsoc Publishing AB