2009-05-26
Nyhet

Bubblan 2.0

Rolf Van Den Brink:

Mycket tyder på att vi ser en ny webbubbla blåsas upp. Den här gången bland medieföretagen. Bubblan 2.0.
Mot slutet av 90 talet brast den första webbubblan. Underblåst av riskkapital byggdes e-handelsplatser upp som skulle erövra världen på nolltid och sälja till miljarder konsumenter. Intäkterna uteblev. Men det gjorde inte kostnaderna. Stolta projekt som Dressmart, Letsbuyit och Toga havererade.

Morgan Stanley investeringar i Boo.com brann upp. Gick på en mina gjorde även Wallenbergsägda Investor, som enligt Affärsvärlden investerade 900 miljoner kronor i Spray, portalen som Allers köpte för 150 miljoner kronor år 2006.

I stället blev det i stället den gamla världens varumärken som redan kunde distribution och fjärrförsäljning som lyckades på internet, exempelvis Ginza och Ikea.

Mycket tyder på att bubblan är här igen. Bubblan 2.0 byggs upp genom orealistiska förväntningar på intäkter från sajter med storpublik. Bubblan bygger också på myten om att det skulle vara billigare att attrahera stora publikmasson via internetkanaler än via traditionella som tv och dagspress. Också den här gången driver riskapital på utvecklingen, även om det är industriellt snarare än finansiellt.

Det finns två vägar att gå för att den flora av internet-publicerade medier vi har idag ska överleva: användarna betalar för sig, eller så kommer många att försvinna. Annonspengarna räcker helt enkelt inte för att hålla en större sajt under armarna.



© 2018 Omsoc Publishing AB