2009-06-13
Nyhet

Telenor "Mobilt Bredband"

Då jag tack vare Telias och Skanovas sedvanliga monopolfasoner är utan bredband ett par veckor tänkte jag ge mig på det här med mobilt bredband för att inte sitta helt på rumpan och vara nedkopplad i två veckor. Min avsikt var att byta bort Telia mot en lokal operatör. Det skulle tydligen gå fint, sades det. Act globally, buy locally, ni vet. Tji fick jag…

Hur som haver, via min arbetsgivare har jag begåvats med ett så kallat mobilt bredband. Jag kallar det “så kallat” för det är knappast värt pengarna som det kostar. Låt mig förklara varför.

Vid användning tillsammans med en PC fungerar hela paketet, programvara och dongel, helt okej. Programmet hittar dongeln i 90% av fallen. På en Mac är det en helt annan femma. Vid mer än hälften av gångerna man startar datorn så hittar programmet, som syns i bilden ovan, inte kortet. Trots att det sitter i USB-porten. Jag har lärt mig hur man kommer runt just det problemet: det handlar om att aldrig starta upp datorn med dongeln i USB-porten, och programmet får aldrig startas utan att dongeln först satts i USB-porten. Skulle programmet sätta sig på tvären och inte hitta dongeln, är det bara vackert att avsluta det, dra ur dongeln och sen stoppa i den i samma USB-port igen, och sen starta programmet. Då brukar det fungera…

En annan observation: vid nedladdning av filer går datorn som sirap. Min MacBook har en 2GHz Intel Core 2 Duo-processor och 4GB internminne men den uppför som att jag håller på och komprimerar svintung video på den i bakgrunden. Istället laddar jag ner en fil i strax under 100Kbit/s.

Underligt va?

Och sen har vi hängningarna. När man minst anar det kan hela gränssnittet frysa när man håller på och surfar som hårdast. Datorn fortsätter att arbeta i bakgrunden men tangentbord och mus går inte att använda. Ridå.

Hastigheten är heller inget vidare. Jag har för säkerhets skull innan jag testat detta med två andra donglar och två andra SIM-kort från Telenor och resultatet är det samma: täckningen är kass med den här dongeln. Eller så är det Telenors mobilnät.

Vän av viss ordning har säkert noterat i tidigare texter här på Macpro att jag inte direkt bor inne i stan utan ute på landet där doften av kodynga ligger rätt tung över byn och passerar det mer än tio bilar genom byn på en dag så ringer tanterna Polisen. Jag kan då för ordningens skull meddela att täckningen är i princip lika usel även mitt inne i Kista där jag arbetar på dagarna.

En kollega hade enorma problem med hastigheten på sitt mobila bredband och när han fick låna ett annat SIM-kort så fördubblades plötsligt hastigheten i samma dongel. Det tog sju telefonsamtal till Telenor innan de bestämde sig för att skicka ut ett nytt SIM-kort. Innan det hade de försökt nollställa hans gamla SIM-kort, avaktiverat det och aktiverat på det, avaktiverat hans vanliga SIM-kort som sitter i mobiltelefonen och sedan slutligen lyckats aktivera båda SIM-korten fast med samma resultat som när de började. Starkt jobbat.

Som ni märker är jag inget vidare imponerad av Telenor. En tidigare marknadschef kommenterade en kundundersökning bland mobilanvändare, där företaget kom sist, med att kunderna inte förstod kommunikationen från företaget och att en ny annonskampanj skulle råda bot på problemet. Nu fick den marknadschefen sparken, men det talar ändå om vilken attityd företaget har gentemot sina kunder. Att de då som nu hade värdelös täckning i sitt nät, en kundtjänst som, precis som Jesus, många hade hört talas om men ingen sett och att inkorrekta fakturor inte tillhörde ovanligheterna, verkade inte riktigt finnas med på agendan över Telenors egna analys av kundundersökningen.

Det är klassiska Teliafasoner, och om sisådär 17 månader åker Telenor garanterat ut på ändan från vårt företag till förmån för något annat. Något som fungerar.

Köp inte detta mobila bredband. Det är komplett värdelöst för oss Mac-användare. Sitter jag på bussen och ska bara kolla en grej, lite snabbt, så slutar det med att jag ska gå av bussen lagom tills jag fått igång allt. Det kan knappast vara meningen, Telenor?



© 2018 Omsoc Publishing AB