2009-07-23
Nyhet

Varför tidningar inte kommer att dö ut

John Gruber:

People bought (and continue to buy) real paper newspapers and magazines because it feels like you’re getting something worth the price. A real physical object. Yes, the true value was, is, and will be the content, but the evidence so far is that media consumers don’t see it that way. When you pay a dollar for a newspaper it feels like you’re paying for the actual stack of paper, and it feels like a fair price. That just isn’t the case with web pages. And pay walls prevent linking, and linking is how you gain traffic. And, even more importantly, they’re competing against online-only news sites that are still going to offer free access to readers.

Jag håller delvis med Gruber. När jag tidigare bloggade om Dagens Medias nya sajt där de börjat ta betalt för visst innehåll, så sa jag att det var rätt väg att gå.

Det är det fortfarande.

Aftonbladet Plus är något jag aldrig skulle betala för, men så skulle jag å andra sidan aldrig köpa Aftonbladet heller.

Jag betalar däremot gladeligen för Filter, Wired, Bamse (har man barn så har man…), Min Häst (har man en hästtokig dotter så har man…), 4 Wheel Drive (bor man på landet så gör man…), Klassiker (gillar man gamla bilar så gör man…), Datormagazin, Hemmabiotidningen och en rad andra blaskor som dundrar ner i brevlådan varje vecka, eller månad. Jag betalar vad de vill ha för det är värt det. jag betalar för hantverket, inspirationen, lugnet och framförallt vetskapen om hur otroligt mycket jobb som krävs för att ratta en tidning vecka efter vecka, månad efter månad. Det är så otroligt långt ifrån den löpande-band-fabrik som många kanske tror att det är.

Att däremot spärra hela webbsajter från icke-betalande läsare är att skjuta sig själv i foten, rakt av.



© 2018 Omsoc Publishing AB