2009-07-30
Nyhet

Apples Google Voice-fiasko

Justin Williams:

If you had asked me at this time last year how I felt about the AppStore and developing for the iPhone platform I would have told you about what a great experience it is. Apple has developed a wonderful software development platform that makes it easy for developers to build great looking, functional applications. Unfortunately to go along with the excellent software development tools, they’ve offered us a horrific, and at times hostile, experience when it comes to distributing our applications.

With the latest app rejection being Google Voice, I am one step closer to selling off my iPhone products and focusing entirely on the Mac once more. I can’t help but feel that I’ve wasted the past 9 months of my life building on a platform that is so hostile and anti-developer.

Jag skrev häromdan om Spotifys App Store-ansökan. Apple har ännu inte svarat på den vad jag hört, men i fallet Google Voice beror nobben med all säkerhet på att AT&T protesterat över det enkla faktum att Google Voice hade knaprat på AT&T:s inkomster från samtal. Men samtidigt har Apple, med vissa förbehåll, godkänt Skype. Förbehållen ligger som bekant i att man inte kan genomföra röstsamtal över 3G-nätet, men ändå. Wifi-hotspots finns ju i princip överallt idag och jag använder själv Skype på min iPhone i mitt dagliga arbete snarare än att gödsla Telia eller Telenor med samtalsintäkter, men jag hör då inte att de beklagar sig?

Apples problem är egentligen tre olika som bottnar i samma sak: kontroll.

1. AT&T. Apples enda mobilpartner i USA. Uselt nätverk som trots löften inte byggts ut för att klara av kraven från iPhone 3GS. Apple sitter delvis fast i AT&T:s klor.

2. Apple själva. När de å ena sidan verkar för en öppen plattform får den som utvecklar för plattformen inte konkurrera med Apples egna lösningar. Apple tycks också förbehålla sig rätten att själva utveckla egna varianter av applikationer som redan finns på App Store, släppa dem gratis och på så sätt slå ihjäl all konkurrens. Ungefär som Apple gjort med Mac OS X i snart tio år.

3. Inga alternativ. Vi som Apple-kunder skulle kunna kräva fler alternativ. När det gäller mobiloperatörer har vi i Sverige fått det betydligt bättre än bara för drygt ett år sedan, men när det gäller applikationsstödet är vi fortfarande helt i klorna på företaget som säljer telefonerna till oss. Ironiskt nog är Apples beteende precis det som Apple själva tidigare klankat ned på Nokia och Sony Ericsson för, att de som utvecklar för respektive plattform är helt i händerna på Nokia och SE.

De senaste dagarnas nyheter, som jag betraktat via min iPhone från semestern på västkusten, har bara gjort mig mer intresserad av att titta närmare på Android.

Jag tror inte jag är ensam om det.



© 2018 Omsoc Publishing AB