2009-08-07
Nyhet

Svenska Macworld

Svenska Macworld och deras webbsajt har ju som tidigare nämnts inte varit någon direkt bastion för kvalitet, källkontroll och återhållsamhet från vilda spekulationer. Snarare tvärtom.

Den här veckan har varit minst sagt fullspäckad med nyheter som man undrar hur de tänkte när de satt och skrev dem. Ett par exempel:

Nyheten om att Apple nu gör reklam för ““fildelning”” fick läsarna att gå i taket:

Jävla idioter alltså. Vilka nötter är det som sitter o skriver i macworld egentligen?

Från redaktionens sida tycks kommentarer som den ovanstående inte framkallat några större reaktioner.

Veckans andra klavertramp, handlade om en nyhet om kvinnan som dog tack vare att hon hade en iPod och lyssnade på musik då hon fick ett fallande träd över sig. Skribenten placerade först, minst sagt smaklöst, nyheten i kategorin “Humor” vilket fick läsarna att reagera och någon tycks åtminstone ha gjort något åt hur artikeln kategoriserats. Den borde dock ha tagit borts helt.

Att redovisa sina källor

Sen har vi de ändlösa rader av artiklar som bara snos rakt av. Dagens huvudnyhet, om att Phil Schiller på Apple uttalar sig om App Store, är direkt snodd från Daring Fireball.

Det var nämligen direkt dit Schiller skickade mailet med sina kommentarer och det är ett mail som hundratals andra Macbloggar världen över länkat till. En tidigare artikel i samma ämne, av samma författare, tycks också vara snodd rakt av från Daring Fireball. Macworlds frilansare har inte ens brytt sig om att ändra ordning på de svordomar som nämns i orginalartikeln.

Svenska AOL Macworld:

Varför? Jo därför att du via programmet kan slå upp betydelsen av ord som “shit”, “fuck” och “cunt”. Ord som finns i vilken normal ordbok som helst (inklusive Mac OS X:s inbyggda – som dessutom oftast har flera förslag på hur orden kan användas).

Daring Fireball:

But more importantly, other dictionary apps in the App Store have innocuous age ratings, and yet contain all of the words that App Store reviewers objected to in Ninjawords (shit, fuck, and cunt, specifically). For example, American Heritage Dictionary ($30) is rated 9+; “Dictionary.com” is available from the App Store for free and is rated 4+.

Jag har även tidigare tagit upp exempel på där Macworld publicerat nyheter som snotts rakt av, avslöjats av läsekretsen och sedan bara ändrats lite snabbt. Ett annat exempel visar hur de använder sig av kvällstidningsmanér och bara blint publicerar rykten och påhittade fakta från analytiker och andra tvivelaktiga källor, utan att för ett ögonblick ifrågasätta dess sanningshalt.

Jag gissar att Macworld-redaktionen sträcker sig efter närmaste skjutvapen när de hör ordet transparens, för de vägrar konsekvent att erkänna när de gjort fel och de vägrar konsekvent att ens försöka värdera sitt eget arbete. De sitter istället på sin redaktion och tycks mysa över sin egen storhet och verkar anse att deras läsare är idioter och avstår helt från att ange var de hittar sina nyheter. Omvärlden tycks inte existera utan istället låtsas man att allt utgår från redaktionen på Karlbergsvägen i Stockholm.

Svenska Macbloggar (i synnerhet min, men det är kanske inte så konstigt) tycks inte ens existera enligt Svenska Macworld. Deras frilansande skribenter enligt de uppgifter jag hört förbjudna att skriva om, citera och länka till per order från chefredaktören.

Är man störst har man också ett ansvar. Man ska vårda den position man har med respekt för de som tagit dig dit. Det Macworld gör nu kan de endast göra för att de inte har någon som helst konkurrens i det här landet. Ingen kommer i närheten av den dominans som de skaffat sig under alla år, och hade det funnits någon som kunnat mäta sig med Macworld hade deras attityd till omvärlden straffat sig snabbt.

En liten checklista för Svenska Macworlds frilansare (och redaktion), helt gratis:

1. Hitta inte på nyheter.
2. Skriv inte om varenda enfaldigt rykte ni springer på.
3. Skriv rubriker som faktiskt stämmer överrens med innehållet.
4. Länka till källan och citera sparsamt. Sno inte nyheter rakt av. Det gäller även bilder.
5. Skaffa skribenter värda namnet.
6. Bemöt kritik från läsarna direkt. Stoppa inte huvudet i sanden. Erkänn när ni gjort fel.
7. Var ärliga. Lova inte saker ni inte kan hålla.
8. Ifrågasätt, värdesätt och filtrera. Alla nyheter är inte värda att publiceras.
9. Älska omvärlden så älskar de er tillbaka.

Sveriges svar på AOL

Svenska Macworld är Sveriges svar på America On-Line (AOL), som fram till Internets intåg var en sluten värld, en gigantisk BBS där AOL satte reglerna och ingen annan hade ett jota att säga till om. När Internet kom fick AOL det tufft och företaget kämpar sedan ett par år för sin överlevnad.

Svenska Macworld sitter fast i en container med ister, de vågar inte öppna sig mot omvärlden och ifrågasätta allt de gör, utan istället har de bestämt sig att deras väg att gå är den rätta. Antingen hyllar man dem skarpt och då är man deras kompisar, eller så ifrågasätter man det man gör och kräver att de försöker bli bättre, mer lyhörda och att de visar större respekt för läsekretsen och då får man frågan från chefredaktör Leijon om man “hatar IDG”.

Den motfrågan fick jag efter att jag ifrågasatt kvaliteten på Macworlds webbsajt i ett mail till honom, efter att en av tidningens frilansare kokat ihop en artikel om Steve Jobs parkeringsvanor, som i sin tur baserades på en artikel från Wired mac-blogg Cult of Mac, som i sin tur bland anant citerade Andy Hertzfelds webbsajt Folklore om hur Jobs i början på 80-talet brukade parkera på handikapparkeringen framför Apples huvudingång. Man citerar en artikel som i sin tur delvis baseras på citat som är runt 20 år gamla, snor bilderna rakt av utan att varesig länka eller skriva ut fotografens namn och publicerar sedan detta som en nyhet. Att en annan blogg, som även de emellanåt brukar få sig en spark i ändalykten för att de är en aning löshänta med vad som är sant och inte, publicerat detta verkar ha räckt. Men någon värdering av själva innehållet verkar inte ha skett, och det tycks inte ske särskilt ofta överlag.

När jag i mailkonversationen om den artikeln, efter att initialt fått svar från chefredaktör Leijon att han inte såg några som helst problem med artikeln ifråga, ytterligare specifierade min kritik mot Macworld så stoppade Leijon huvudet i sanden och slutade svara. (för protokollet: nej, jag hatar inte IDG, eller Macworld för den delen.)

För precis som att Svenska Macworlds läsare uppskattar, kräver och är beredda att betala för kvalitet i sina datorer, mobiltelefoner och MP3-spelare så gör de det även i den tidning som de köper. Den fråga redaktionen på Svenska Macworld borde ställa sig är om deras läsare köper tidningen och besöker webbsajten för att den är störst och i princip äger marknaden, eller för att det inte finns några andra likvärdigt stora alternativ?

Det är en väldigt skillnad mellan de två, nämligen.



© 2018 Omsoc Publishing AB