2009-09-04
Nyhet

“Åtta råd till Sony Ericsson”

Sony Ericsson satsar på en förändrad varumärkesstrategi för att vända försäljningstappet.

Mina råd till Sony Ericsson:

1. Renodla. Apple har visat att det går att tjäna rejäla pengar på ett minimalt antal modeller. Sony Ericsson (och även Nokia för den delen) tycks ha som strategi att oavsett hur många pengar en kund har i fickan när denne kliver in i mobiltelefonbutiken så ska det finnas en modell som matchar. Nu är varumärket urvattnat och en tillverkare som har modeller från ett par hundralappar upp till närmare 10000 SEK har ett rejält varumärkesproblem. Se även punkt åtta.

2. Dumpa. Kasta bort synkprogram, operativsystemsfloran och börja om. Välj EN plattform, en lättare och en tyngre version beroende på telefonmodell och lägg allt krut på denna plattform.

Sony Ericsson har i dagsläget fyra olika plattformar för sina mobiltelefoner. Fyra plattformar ska underhållas, anpassas och supportas. Det kostar pengar det.

3. Mer Sony, mindre Ericsson. Tiden då det var hippt att ha en Ericsson-telefon i fickan ligger femton år bort i tiden, minst. Sonys varumärke och DNA är hippare och fräschare.

4. Touchskärmar är The Shit. Ta bort scrollhjul och pennor. Och bygg inte in båda i samma telefon. Varför både scrollhjul och penna kan du undra? När Sony Ericsson konstruerade P800-telefonen så var det den första stora satsningen sedan Sony och Ericsson gjorde gemensam sak. Sony ville ha scrollhjul, Ericsson penna. Det blev båda två, av rent politiska skäl. Detta innebär att Sony Ericsson tvingads bygga in två olika menysystem i samma telefon, beroende på hur användaren valde att navigera i sin telefon. Se även punkt fem.

5. Ett (1) menysystem. Inte två. Jag vet inte hur det ser ut i Xperia-modellerna men överlag verkar det som att Sony Ericssons olika telefonmodeller har en väldig variation på sina menysystem. Satsa på ett nytt, mer lättnavigerat system som kan användas i alla modeller. I kombination med touchskärm är detta helt klart en vinnare.

6. Ny logga. Storyn runt Sony Ericssons logga är ganska rolig. Företaget valde att låta den interna designavdelningen göra loggan och visst, det kändes fräsch i början på 2000-talet men tiden har sprungit ifrån den och den representerar igår, inte imorgon. Enklare, renare och tydligare är ledord som Sony Ericsson borde gå efter när de skissar på en ny logga.

7. Renare, enklare och mer distinkt design. Sluta kladda ner telefonerna med ord som “Cybershot” eller “Walkman”.

8. Gör det enklare för kunden att välja. En produkt bygger på återvunnen plast, en annan är en “musikmobil”, en tredje har radio inbyggt och en fjärde GPS. En femte blinkar häftigt när det ringer och en sjätte har en fantastisk kamera. Om du tror att jag sammanfattat hela Sony Ericssons produktflora så har du tyvärr fel; detta är enbart de telefoner som på Sony Ericssons förstasida listas som “Telefoner i fokus”. Totalt sett har Sony Ericsson för närvarande 64 olika modeller listade på sin hemsida som antingen säljs nu eller som lanseras inom kort.

För mig som kund blir det direkt obegripligt: jag vill exempelvis ha en miljövänlig telefon med bra kamera och massor av minne. Måste jag köpa tre telefoner då? Kanske är så inte fallet men Sony Ericsson gör det extremt svårt för sina kunder att välja själva. Jag gissar att produktstrategin istället är att en återförsäljare i en butik ska lotsa och guida kunden till rätt val utifrån vilka behov som kunden kan tänkas ha och i vissa fall fungerar det säkert väldigt bra men i andra inte alls. Jag är dock övertygad om att de flesta kunder vill ha möjligheten att välja själva oavsett om de faktiskt behöver den eller inte.

Tiden då valet alltid stod mellan en Nokia eller en Sony Ericsson är sedan länge förbi och tyvärr har Sony Ericssons lite nonchalanta attityd kostat dom stora marknadsandelar och därmed också pengar.
Hungrigare konkurrenter som Samsung och Apple har istället klampat in i Sony Ericssons vardagsrum mitt under “Allsång på Skansen”, kastat ut teven och sedan sparkat Sony Ericsson i arslet så det bara visslar om det. Sony Ericssons lösning känns ibland som att sätta sig i köket och lyssna på Melodikrysset istället för att reagera och slå tillbaka.



© 2018 Omsoc Publishing AB