2009-10-06
Nyhet

Vad "sociala medier" handlar om

Mikael Zachrisson:

Sociala medier har utan tvekan blivit buzzordet nummer ett nu. Men nästan för mycket, jag kan knappt ta frasen i min mun bland det ickefrälsta utan att få konstiga blickar längre.
Tjatet om sociala medier håller på att stå folk upp i halsen. Samtidigt krisar tidningarna, medan mediesajterna inte heller få ordning på affärerna. Inte ens sociala mediefenomen som Twitter och Facebook gör stora affärer av trenden, utan beskylls snarare för att vara de nya bubbelbolagen, tio år efter de förra.

På det lokala planet svämmar mejlboxen över av erbjudanden från pr-folk och konsulter med erbjudanden om “hur du kan tjäna pengar på sociala medier”.

Det är rätt olyckligt, för även om det finns mycket att tjäna på att förstå de sociala medierna och fundera på vad de innebär för ens företag eller organisation, är det inte här den stora revolutionen ligger.

Mer läsvärt än så här blir det inte. Personligen fattar jag inte vad en “expert inom sociala medier” egentligen gör. PR-byråerna är fulla med dem, men vad är det man ska bli expert inom?

Mitt egna företag erbjuder rådgivning inom detta område men det är en ganska snabbt överstökad förklaring i vad man bör och inte bör göra, och hur man bör och inte bör göra det.



© 2018 Omsoc Publishing AB