2009-11-11
Intervju

Macprointervjun: ZOZO Games

Göteborgsbaserade ZOZO Games är, som sig bör, en bunt goa gubbar som sitter i en bunt datorer och hackar sköna iPhonespel. Deras första spel, ZOZO Bugs, är det perfekta tidsfördrivet för alla som pendlar till jobbet och inte har en ratt att hålla reda på.

Givetvis fyrade vi av en mängd frågor till en av utvecklarna, Marcus Fransson.

Håll till godo.

Berätta lite om er, sånt där som du tycker folk ska veta om er?

Vi är ett team på 4 personer med ganska blandad bakgrund. Själv har jag jobbat mycket med teknik och företagsutveckling men aldrig tidigare med mjukvara. Har bland annat med-grundat och varit VD för miljöteknikföretaget Parans. Mina kollegor kommer från web, reklam och musik. Vi är alla gamla Mac och iPhone användare.

Hur väcktes ert intresse för utveckling? När började ni utveckla för Mac?

Har alltid varit extremt intresserad av all typ av teknikutveckling, idén att göra spel för iPhonen kom upp redan efter att ha testat denna fantastiska telefonen första gången för några år sedan. Följde sedan utveckling med App Store med stort intresse och kom igång med utvecklingen av spelen och företaget under försommaren 2009.

Vilket var ert första program för Mac OS X?

Vi har egentligen aldrig gjort programvara för macen utan spelet för iPhonen är det första i en serie av “Games for the rest of us” för iPhone.

Vilken var din första Mac?

Den var egentligen min mors, men jag använde den klart mest. En Macintosh SE från 1988, en “brödrost” med 20 MB hårddisk 🙂
Gjorde något misslyckat snedsteg med PC under 90-talet men har annars varit macen trogen.

Är er utveckling ett heltidsprojekt eller något ni gör på fritiden?

Det är en professionell satsning men vi jobbar inte heltid med ZOZO Games ännu. Idag gör vi ca 1,5-2 heltidstjänster. Vi driver också egna enmansföretag inom andra områden.

Berätta lite om historien bakom ZOZO Games!

ZOZO Games är ett projekt som jag startade under försommaren 2009 och iden var redan från början att ta fram en serie av spel. Det skulle bli en familj av enkla kul spel under samma namn. Sedan började jag med att få ihop det team av personer som behövdes för att kunna förverkliga konceptet. Nu har vi kommit en bit på vägen i och med lanseringen av det första spelet, ZOZO Bugs

Finns det något ytterligare kommande projekt från er som du kan berätta om?

Vi bygger upp en hel familj av spel under parollen “Games for the rest of us” Det handlar om spel som man lär sig mycket fort, men som är kul länge. Vi har ett par nya titlar på gång inom en ganska snar framtid.

Vad tycker du om att utveckla för iPhone?

Det är en mycket fin utvecklingsmiljö, jag tycker att Apple verkligen har gjort ett bra jobb för att mindre utvecklare ska kunna komma igång enkelt.

Har ni tittat närmare på att utveckla för andra plattformar (Linux, Windows Mobile, Android, Windows, etc)?

Vi har tittat på Android och Symbian (Nokia) men ligger lågt än så länge, iPhonen är fortfarande den största plattformen för spel och min gissning är att det kommer fortsätta att vara så ett bra tag framöver.

Hur tycker ni det är att arbeta som en oberoende Mac-utvecklare och vilka råd har du till andra som vill börja utveckla för Mac?

Det har blivit enkelt att komma igång med app utveckling i och med Apples fina utvecklingskoncept, baksidan är ju att det är väldigt tuff konkurrens. Förhoppningsvis växer den installerade basen av iPhone och Ipod Touch lika starkt som den gjort hittills och då bör det finnas utrymmer för massor av små utvecklare som kan kämpa på och lyckas väl.

Hur ser er nuvarande datormiljö ut?

Vi har 3 stycken 15-tums MacBook Pro, en 13 tums MacBook samt en 20 tums iMac. Sedan finns det väl ett stall av mer eller mindre avlagda maskiner också.

Varifrån kommer namnet ZOZO Games?

Bakgrunden till detta var att vi ville bygga upp en familj av spel under samma namn. Det första spelet heter ZOZO Bugs och de kommande spelen kommer också att heta ZOZO någonting. Denna förutsättning gjorde att namnet inte fick vara för långt, jag tänkte maximalt 4 bokstäver. Med detta i bakhuvudet tog jag min iPhone, stirrade länge och väl på dess tangentbord och lekte med olika bokstavskombinationer i huvudet. Efter att ha testat många varianter blev det ZOZO, jag tycker det både låter bra och ser bra ut i text.

ZOZO Games är på gång med nya spel. Följ dom på deras webbsajt, eller stöd dem och köp deras spel, eller både och!


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin