2010-02-05
Nyhet

Fråga inte om vägen. Hitta den själv!

IDG:s “mobilexpert” Pontus Jeppson oroar sig över vad “ikonfascisterna” ska tycka om nya ikonen till Macworlds nya iPhone-applikation. Den tredje versionen av ikonen i fråga, om jag inte missminner mig. Pontus borde sluta oroa sig. Varför?

Jag lärde mig mycket under mina dryga fem år på tidningen Datormagazin, då jag hade det stora nöjet att arbeta för Lasse “Z” Zernell (som sedan avhoppet från DMZ startade utmärkta Allt om Vetenskap). Z lärde mig en väldigt viktig sak när man skapar tidningar, och det är något jag tror även gäller i i princip allt skapande (och dessutom något som Apple lever efter till 100 procent): Fråga inte läsarna vad de vill ha, utan skapa det som du vill ge dom och är det bra så kommer de att följa dig.

En god vän till mig, som är en av de skarpaste formgivare och illustratörer jag någonsin haft nöjet att jobba med, sade en gång appropå att skapa form för tidningar att “man ska inte fråga alla vad de tycker, för då känner de att de måste ha en åsikt, även om de inte nödvändigtvis har det, och då kan de häva ur sig vad som helst för att de inte vill göra dig besviken över att de inte har något att säga”.

Några av Apples produkter under de senaste tio åren har floppat. Inte för att de inte var utmärkta produkter, men det var helt enkelt inte vad folk ville ha. Apple tog en risk, testade marknaden och lärde sig något av det. Hade Apple frågat alla vad de vill ha i en telefon hade iPhonen med all säkerhet inte sett ut som den gör idag, och troligen hade den aldrig blivit färdig heller.

Det finns en anledning till att Macpro inte är Sveriges största Macblogg och det är att jag gör min grej och det betyder att de som väljer att läsa Macpro gör det för att de gillar att jag gör min grej. Det räcker bra för mig.



© 2018 Omsoc Publishing AB