2010-02-12
Nyhet

Andra gången gillt en succé för Wired

När Wired lanserades för andra gången i England, denna gång med mer eget material än vid första gången, blev det en succé.

Wired är också något av ett underligt fenomen på tidskriftshimlen. Från att ha varit en creddig blaska för alla som ville associera sig med “cyberspace” tog den en repa in i politikens värld och mixade det med affärsrelaterat material (troligtvis för att andra feta konkurrerande magazin från dotcom-eran som Red Herring och Business 2.0) under den glödande IT-bubblan. Men där någonstans gick allt förlorat för Wired som sedan blev tunnare och tunnare allt eftersom annonsörerna och prenumeranterna drog annorstädes med sina pengar.

Men under de senaste åren har något hänt. Tidningen har blivit intressant igen och har numera massor av intressant material, spännande layout, skitsnygga illustrationer och varje gång den dunsar ner i brevlådan, för nu har den börjat växa till sig igen, så ser man direkt fram emot att riva av plasten och läsa den.

Få magasin har överlevt så länge som Wired har gjort och det enda jag kan säga att jag idag saknar är pappersformatet. Det gamla dito var säkerligen dyrare att trycka på men det gav också tidningen en mer karakteristisk stil jämfört med idag. Men jakten på kostnader är allt, det är det ingen tvekan om, och finge jag välja mellan ett creddigare format eller en intressant tidning som faktiskt lever vidare så väljer åtminstone jag definitivt det senare.



© 2018 Omsoc Publishing AB