2010-03-14
Nyhet

Bråket mellan Apple och Google

The New York Times:

The fight features two Valley veterans whose styles couldn’t be more different. Mr. Schmidt is a brainy technologist turned executive. He is measured and professorial in public, but takes pride in being tough.

Along with Mr. Page and Mr. Brin, he has infused Google with an intense competitiveness and an almost evangelical belief that its engineers can do just about everything better than its rivals.

Mr. Jobs, of course, is the master marketer and innovator who exerts authoritarian control over every aspect of Apple. Since he helped to found the company in 1976, he has been known to elevate the fight against rivals — first I.B.M. and Microsoft, and later Dell — into corporate calls to battle, using the specter of the enemy to motivate employees and sharpen Apple’s image in the public eye.

But in this latest battle with Google, his actions appear to be unusually emotional. In filing the lawsuit over Android phones, he positioned his company as an aggrieved victim finally standing up to the playground bully. “We can sit by and watch competitors steal our patented inventions, or we can do something about it,” he said in a statement when the suit was filed. “We’ve decided to do something about it.”

Jag tror nog att Google till en början var helt inställda på att vara bästa vänner med Apple. Och Apple med Google.

Men när mobiltillverkarna började skrika allt högre efter en öppen mobilplattform som kunde konkurrera med och på sikt kanske ersätta både Symbian och Windows Mobile / Phone kunde knappast Google motstå frestelsen att tjäna mer pengar och köpte företaget som utvecklat grunderna till det som idag är Android:

At the time, the move was largely aimed at Microsoft and meant to ensure that it didn’t wind up controlling the market for mobile devices.

But when Microsoft faltered in the emerging smartphone market, and other companies like Research In Motion and then Apple began to dominate instead, Google continued to push ahead with Android and its vision of a more open mobile phone ecosystem.

Även om Google är väl integrerad i iPhone och Mac OS X via Safari och iPhones kartapplikation så finns det fortfarande en enorm marknad där ute som vill ha ett alternativ till iPhone.

Och väljer den marknaden Windows Mobile / Phone så går söktrafiken till Bing. Väljer de Symbian så kan den hamna lite var som helst, beroende på tillverkaren av telefonen och vilken operatör användaren är kund till.

Genom att få ut Android till många, många enheter kan Google garantera att söktrafiken fortsätter växa och Google kan fortsätta att inte bara dominera marknaden för annonser på internet utan också växa sin närvaro inom det mobila segmentet som iPhone och Android tillhör.

Apples blockerande av Google Voice följdes en kort tid senare av att Eric Schmidt lämnade/sparkades från Apples styrelse.

Tajmingen i detta var ur PR-synpunkt katastrofal, men jag tror att Apple under våren insåg att strategin med att ha en så stor konkurrent så nära sig blev ett allt större problem. Och även om Schmidt tvingades lämna styrelserummet så snart en diskussion om ett känsligt ämne uppstod så lär han utan tvekan ha haft information om vad Apple skulle göra långt innan det offentliggjordes. Hur Google delade med sig tillbaka till Apple om vad deras planer för Android var är oklart, men enligt artikeln i New York Times hade Apple och Google flera heta diskussioner över Androids funktioner och Jobs hotade enligt artikeln vid ett tillfälle att stämma Google om de implementerade Multitouch-funktionen som gör det möjligt att styra iPhone med fingertopparna.

Jobs är ju själv känd för att vara hänsynslös när det gäller affärer och har aldrig dragit sig för att ljuga för partners, investerare eller anställda eller komma med mer eller mindre tomma hot för att få sin vilja fram. Men det har också bidragit till att göra Apple till vad det är idag och Jobs borde också förstått att inga vänskapsband, styrelseposter, pengar eller sekretessavtal i världen skulle stoppa Google från att lansera Android och därmed klampa in på ett av Apples viktigaste intäktsområden. Och därför gissar jag att Jobs är heligt förbannad på Google i allmänhet och Schmidt i synnerhet, men också på Google-grundarna Larry Page och Sergey Brin som han agerat mentor åt under Googles tidiga år.

Google ut, Microsoft in?

I Januari ryktades det om att Apple förberedde att sparka ut Google ur sina produkter till förmån för Bing, och senare har Steve Ballmer, Microsofts VD, talat oväntat positivt om Apple i allmänhet och iPhone i synnerhet, vilket är väldigt underligt eftersom han istället borde lägga all energi på att snacka upp Microsofts kommande Windows Phone 7 som åtminstone på ytan känns riktigt innovativt för att vara Microsoft, och som, på ytan, inte ser ut som en kopia av iPhone OS vilket Android i vissa avseenden gör. Skulle Apple välja att länka till Bing istället för Google i Safari gör Apple något de gjort förut, nämligen jobba med en “underdog” inom en viss marknad. När Safari lanserades i Januari 2003 hade inte Google den marknadsdominans de har idag, och Apple kunde säkerligen förhandla till sig en intressant deal med Google, som var i desperat behov av att få associeras med företag som Apple och samtidigt få hjälp med att driva söktrafik till sig.

Google skulle knappas ta så värst stor ekonomisk skada av ett eventuellt byte till Bing av Apple, men prestigeförlusten skulle vara enorm:

A deal with Microsoft may not a big blow to Google financially, because many iPhone and iPad users will undoubtedly visit Google’s search service from their device’s Web browser. But the backing of Mr. Jobs would amount to a very valuable and high-profile product endorsement for Microsoft, which has been the perennial underdog in search.

And it would present an unlikely sight: Steve Jobs and Apple, running from the arms of Eric Schmidt and Google, into the embrace of Steve Ballmer and Microsoft.

Det är med Google som Apple nu fajtas med för att köpa intressanta företag, exempelvis AdMob, som Google nu vill köpa för 750 miljoner dollar, jämfört med de 600 miljoner dollar som Apple bjöd. Vad berodde det högre budet då på?

One executive familiar with Google’s acquisitions strategy said the company was willing to pay a large premium for AdMob simply to keep the company out of Apple’s arms. “There is no way AdMob would have gotten $750 million if he wasn’t worried that it would end up in the hands of Steve,” the executive said.

Apple å sin sida köpte istället Quattro Wireless, en konkurrent till AdMob, för 300 miljoner dollar, för att på så sätt pinka in sitt revir på annonsmarknaden för mobila enheter. Samma dag som köpet basunerades ut via Apple PR meddelade Google att de nu lanserade Nexus One, en telefon som blott några dagar efter lanseringen fick sig en mjukvaruuppdatering och med den också multitouch-funktionen. Apples reaktion lät vänta på sig men efter några månader meddelade de att advokaterna slipat färdigt sina knivar och nu är de på jakt. Men underligt nog är det HTC som står i skottlinjen för Apples bredsida, inte Google, och underligt nog är det på grund av telefoner som kör både Android och Windows Mobile som HTC får sig en dagsedel:

We’ve just learned that Apple submitted over 700 pages of exhibits to the District Court, which is a little nuts. In addition, the ITC complaint lists a number of specific HTC handsets as exhibits, including the Nexus One, Touch Pro, Touch Diamond, Touch Pro2, Tilt II, Pure, Imagio, Dream / G1, myTouch 3G, Hero, HD2, and Droid Eris.

That’s really a full range of HTC phones, running both Android and Windows Mobile, with and without Sense / TouchFLO. Interestingly, the Android sets are specifically included because they run Android, while the WinMo sets are called out specifically for including DSP chips, not anything to do with Windows Mobile.

Klippet ovan från Engadget. Den skarpögde noterar att Microsoft inte direkt påverkas av detta, mer än att en av deras partners fått en del att göra den närmaste tiden.

Konkurrens driver utveckling

Personligen ser jag fram mot att Nexus One lanseras i Sverige. Jag tänker definitivt köpa en, om inte annat för att få testa ett alternativ till iPhone. Men jag är tveksam till att Google kan leverera samma nivå av innovation och applikationsutbud som Apple kan genom iPhone och App Store.

Jag har själv funderat på att börja utveckla applikationer till App Store, men registrera sig på App Store visade sig vara rätt bökigt och dessutom kostar det pengar att inte bara sälja applikationerna via App Store utan också att registrera sig. Apples snåriga avtal som förbjuder andra distributionsvägar av en applikation som säljs via App Store, en godtycklig process för att godkänna eller neka en applikation distribution (och därmed riskera mycket tid och pengar för en enskild utvecklare) gör det ju inte mer intressant för en oberoende utvecklare som vill nå ut på alla sätt för att få in lite pengar på sitt arbete.

Apple behöver konkurrens om utvecklarna, om kunderna och om operatörerna. iPhone är inte på något sätt en plattform som kommer att dö ut, men den riskerar att stagnera om den inte utsätts för konkurrens, på samma sätt som Mac-plattformen stagnerade på 90-talet för att Apple inte ansåg att de hade någon konkurrens förrän Windows 95 lanserades, och då var det redan för sent.

Vad Apple då gjorde för att bemöta konkurrensen? De stämde Microsoft…



© 2018 Omsoc Publishing AB