2010-04-01
Nyhet

Döden för Spotify

Jag har vid flera tillfällen funderat över huruvida Apple kommer att lansera en streamingtjänst via iTunes, där man liksom med Spotify kan lyssna på strömmande musik istället för att köpa den och ladda ner den.

Och även om det är rykten, vilka bör tas med en näve salt eller två, så finns det tecken på att Apple är på väg att göra just det.

Köpet av Lala, ett företag som sysslade med streaming av musik, i December förra året hällde knappast mindre bensin på den ryktesbrasan och efter att Apple också köpte Quattro Wireless, ett företag som sysslade med onlineannonshantering kan man givetvis spekulera vilt runt både det ena och det andra, men mina gissningar är dessa:

1. Apple lanserar en egen annonstjänst som binds ihop med App Store. Utvecklare kan enkelt erbjuda annonsplatser i sina gratisapplikationer mot betalning från Apple, vilket är en extremt smidig hantering eftersom utvecklarna redan finns i Apples ekosystem. En klickruta till, helt enkelt.

2. Apple lanserar en streamingtjänst. Ryktet säger till sommaren, och jag gissar även där att Apple kan erbjuda en betalversion eller en gratisversion, där den senare har färre antal låtar och visar annonser i iTunes för den som lyssnar, antingen i sin iPhone/iPad/iPod Touch, eller i iTunes på sin Mac/PC.

Jag har svårt att se att Apple skulle satsa på annonsjinglar på det sättet som Spotify gör, då det helt enkelt är mindre intressant för annonsörerna och dessutom tar mer tid och resurser i anspråk jämfört med en annonsbanner eller en reklamfilm som redan gjorts för andra format, exempelvis webben eller TV.

Tar man sedan med att Google pratar samarbeten med diverse TV-kanaler och att de, exempelvis, skulle kunna sända live-TV via Google till datorer eller Android-telefonerna och i bildrutan visa textannonser från sina annonsörer, så ser man också ännu en punkt där Apple och Google är på rak kollisionskurs.

Klart är hur som helst att Spotify kommer att få det fruktansvärt tufft i år. De har gjort ett hästjobb med att testa, identifiera och skapa en ny marknad men Spotify har inte de finansiella musklerna som krävs för att konkurrera med Apple och Google, och ska jag ändå spekulera lite till denna morgon så gissar jag att de antingen är uppköpta eller nedlagda vid årets slut.

Men allt detta är givetvis bara rykten och spekulationer. Men det vore väldigt intressant om ens ett av dem stämde.

PS: Olof Hennig tipsade mig efter att ha läst denna artikel om ryktet att Apple också står som köpare av Simplify Media, ett företag som utvecklat en tjänst med tillhörande applikation för att kunna komma åt dina mediafiler var du än är. Är det sant är det ännu en tjänst som passar in klockrent i MobileMe.
DS



© 2018 Omsoc Publishing AB