2010-04-09
Nyhet

Några tankar om iAd

Under morgonen har jag funderat på iAd, och jag tror att om man ser det ur ett bredare perspektiv så är detta väldigt positivt. Jag skrev om detta tidigare när jag försökte mig på att leka spågumma:

Apple lanserar en egen annonstjänst som binds ihop med App Store. Utvecklare kan enkelt erbjuda annonsplatser i sina gratisapplikationer mot betalning från Apple, vilket är en extremt smidig hantering eftersom utvecklarna redan finns i Apples ekosystem. En klickruta till, helt enkelt.

Kanske inte den svåraste gissningen att göra, men ändå.

Apple tar hela 40% av annonsintäkterna. Det kan jämföras med de 30% som det kostar en utvecklare att sälja applikationer via App Store. Visst, Apple står för införsäljningen av annonserna samt hanteringen av dem så 40% är ju inte helt orimligt. Den uppdelningen kan för övrigt jämföras med svenska annonsnätverket Tradedoubler som tar 97% av kakan vid en förmedlad försäljning via en webbsida som exempelvis Macpro. Givetvis går den stora kakan av pengarna till de som faktiskt säljer varan, men jag vågar ta gift på att Tradedoublers provision på varje såld vara är högre än några procent.

Om en applikation säljer dåligt kan det alltså vara mer lönsamt att lägga in ett annonsfält från iAd och sedan ge bort applikationen istället.

Jag tror att iAd kommer att fungera inom Apples egna ekosystem. De har inget behov av att bredda detta utanför iPhone/iPad/iPod Touch-marknaden för applikationerna i App Store eftersom detta är tre enheter som säljer något så fruktansvärt. Utvecklarna å sin sida får offra några valmöjligheter: de blir allt mer inbäddade i Apples affärsmodell och när man väl “sitter fast” och pengarna rullar in så tror jag få kommer att ens fundera på att bryta sig loss och köra på egen hand via exempelvis Googles Android Market. Google å sin sida kommer nästan garanterat att erbjuda ett alterantiv till iAd men där via den enorma annonsapparat som företaget redan sitter på.

Även om iAd blir en framgång så kommer den endast att bli det inom Apples värld för Apples kunder. Utanför världen som existerar på One Infinite Loop är det Google som regerar och det svårt att inte påstå att det är precis så Apple vill ha det. Åtminstone just nu.

Det finns inget som säger att Apple inte skulle ge sig ut på den vanliga marknaden för webbannonsering och konkurrera med Google och andra liknande aktörer, men där är de utsatta för konkurrens och kan knappast räkna med samma intäktsnivåer som de gör via iAd som tjänsten ser ut nu och är det två saker Apple gillar så är det att äga en marknad, och genom det ha riktigt höga marginaler. En fajt ute på öppen gata med andra annonsnätverk, utanför App Store, är en fajt Apple kommer att ha svårt att gå segrande från.

Advertising Age har skrivit en del intressanta saker om iAd utifrån annonsmarknadens perspektiv. Rekommenderad läsning.



© 2018 Omsoc Publishing AB