2010-05-11
Nyhet

App Store kontra Android Market

Sugen på att börja utveckla för iPhone eller Android? Det finns gott om saker att fundera över innan man kavlar upp ärmarna och sätter igång. Det går inte att ignorera det faktum att exempelvis de senaste HTC-telefonerna, Desire och Legend, är imponerande på många sätt, även om de givetvis fortfarande har en bit kvar till den känslan i gränssnittet som en iPhone kan erbjuda.

Men hur går det för Android Market egentligen? Hur ser marknaden ut för applikationen du vill utveckla?

Det är svårt att hitta aktuella siffror från Google i ämnet men jag har grävt så gott det går och lite har ändå läckt ut.

Att sätta igång

Kostnaderna för utvecklare att börja arbeta med Android och Android Market är betydligt lägre jämfört med iPhone/iPod Touch/ipad och App Store. En iPhone är inte gratis att köpa direkt och kostnaden per år för att ens få publicera applikationer på App Store är 99 dollar. Motsvarande kostnad på Android Market är 35 dollar. Google säljer dessutom en utvecklartelefon för 399 dollar som du kan använda för test, men det finns inga krav att testa din applikation på just den telefonen.

Utvecklingsplattformen för iPhone/iPod Touch/iPad är, numera, uteslutande XCode och det innebär Objective-C och det innebär att du tvingas köpa en Mac om du inte redan har en. Android å sin sida nyttjar uteslutande Java, vilket i sig innebär att du faktiskt kan använda vilken plattform som helst som stödjer Java. Åter igen, en lägre uppstartskostnad.

Intäkter

Utvecklarföretaget Larva Labs skrev i slutet på Augusti förra året en artikel där de publicerade en del intressant information.

Företagets då två bäst säljande spel rankades vid den tidpunkten högt på Android Market och hade av kunderna belönats med 4,5 stjärnor av 5. En sådan ranking hade på App Store nästintill garanterat enorma intäkter. Livet i Android Market är dock inte lika “fett”, som kidsen brukar säga.

Spelen som Larva Labs utvecklat såldes för 4,99 dollar styck, vilket enligt Larva Labs själva åtminstone då var i det övre prissegmentet på Android Market. Detta till trots drog inte Larva Labs in mer än drygt 60 dollar per dag. En jämförelse att göra rakt av är spelet Trism som under sina två första månader i App Store sålde för 250.000 dollar. Samma spel på Android hade under samma period sålt färre än 500 kopior, vilket innebär intäkter strax över 1000 dollar totalt. Samma placering på App Store som Larva Labs produkter hade på Android Market hade på App Store inneburit intäkter i storleksordningen 3500 dollar. Per dag. På Android Market: 60 dollar per dag.

Vad är då problemet? Är applikationerna sämre? Venture Beat har en annan förklaring, som visar hur iTunes skiljer sig i jämförelse med Android Market när en kund vill köpa en applikation:

Users with an Android phone use their regular Google Account, which does not require them to sign up for Google Checkout. The first moment the user is asked to provide his credit card details is after he actually decides to buy a first app in the Android Market.

Det kan ligga något i detta. När kreditkortet redan är registerat hos Apple är det så enkelt, kanske för enkelt för vissa, och du kan köpa applikationer via iTunes eller rakt från din telefon, över 3G. Enkelt och bra, och med många många små transaktioner a 7, 10 eller 20 kronor styck så blir det stora pengar för Apple och för kunderna, som garanterat inte håller reda på alla dessa små inköp.

Intäktshantering

I App Store hanterar Apple alla intäkter. Efter att de tagit 30% av intäkterna får du resten men Apple kan ta god tid på sig att betala ut pengarna. För ett år sedan hotade flera utvecklare med att stämma Apple då de drog fötterna efter sig när det gällde att betala ut intäkterna:

Apple acts as a distribution channel for all iPhone OS-based software through their iTunes App Store. They get the micro-payments from the customers, getting a 30% share of each sale. Every month they add the totals and pay developers the 70% in a single money transfer, which—according to the developer contract—should arrive within 45 days of the end of the month. That amount of time has been exceeded a good number of times, it appears.

Det tycks ha blivit bättre nu jämfört med tidigare då klagomålen har klingat av.

Det är inget snack om att Android Market, om det ges en bättre chans att mogna, kan generera goda intäkter för utvecklarna. Och om Google tar problemet på större allvar och verkligen lär sig hantera utvecklarna och dess behov på ett trovärdigt och seriöst sätt. Fördelen med Android Market är givetvis att man har en större chans att synas med sin produkt, jämfört med att drunkna bland de över 150.000 applikationerna på App Store. En väldigt stor nackdel än så länge är givetvis också att det ännu inte går att sälja applikationer till användare i länder utanför USA och England (även om det finns hack som ordnar problemet, givetvis…).

Härnäst följer mitt test av Android. Tele2 har haft vänligheten att låna ut en HTC-telefon till mig och den borde dyka upp vilken dag som helst nu.



© 2018 Omsoc Publishing AB