2010-07-13
Kommentar

Microsofts missbruk av kundernas förtroende

Seattle PI, angående Kin:

The Kin phones, which were priced like smart phones but were not smart phones, were another example of Microsoft’s being about, oh, two years behind. Two years ago, when Microsoft acquired Sidekick-maker Danger, Sidekicks were all the rage among the teenage and young-adult demographic. They weren’t as expensive as newfangled smart phones, but the clever slide-out QWERTY devices still allowed kids to easily stay connected with their friends.

Ballmer erkänner till och med själv att Microsoft klantat sig:

“We missed a generation with Windows Mobile. We really did miss almost a release cycle.”

Det här med att klanta sig (Windows Vista är ett bra exempel) och envist gräva vidare trots att hålet redan är enormt djupt och sedan när Microsoft äntligen insett att det vore bra att sluta gräva, fixar fram en stege och klättrar ur hålet (och släpper Windows 7) är ett stort sundhetstecken från Microsofts sida. Att de senare erkänner att Vista var ett misslyckande är också riktigt bra. Kunderna behöver höra att de hade rätt.

Det tråkiga är att Microsoft istället för att på en gång erkänna att produkten suger och ber kunderna att vänta tills de har något som faktiskt fungerar brakar de på och försöker trycka ut eländet till kunderna som sedan tvingas uppgradera igen för att fixa något som de kunde ha undvikt om Microsoft varit ärliga från början.

De har gjort samma sak med Windows Mobile 6.5. Och Windows Server 2008. Och Windows Me.

Och Kin, som de först lanserar med dunder och brak, sedan säljer riktigt uselt av och sju veckor senare lägger ner. Men de som faktiskt köpt enheten borde å ena sidan vetat bättre, men å andra sidan litade de på Microsoft och lär troligen inte göra det igen.

Microsoft visar också gång på gång att deras lojalitet inte ligger hos slutkunderna utan hos återförsäljare, distributörer och andra partners. Ett bra exempel är något som Seattle PI rapporterar om: Microsofts motsvarighet i till iAD i WIndows Phone 7, kallat “Toast”. För två veckor sedan gick Microsoft ut och pratade med annonsbyråer om hur det kommer att vara möjligt att trycka ut annonser till Windows Phone 7-telefoner, även om applikationen där annonsen skulle visats redan är stängd. Microsoft-chefen Kostas Mallios kallar Windows Phone 7 för en annonsvisningsmaskin:

Customers can opt in or opt out of these Toast push-notifications, Mallios said. But the idea is that advertisers on Microsoft’s mobile advertising platform will be able to ping their audiences whenever they want.

Kolla demonstrationen här (hoppa fram till 1:10):

För ett antal år sedan skrev jag i en krönika att Microsoft på drygt 20 år gått från att vara det heta alternativet som folk faktiskt ville ha (alternativ till exempelvis OS/2) till ett alternativ som folk väljer för att de måste. Men finns det alternativ så kommer folk att välja det alternativet istället. Ett alternativ utan virus, utan tonvis med junk som man inte behöver, och ett alternativ där annonser visas när man vill det och inte när Microsoft och deras partners vill det.

Det är ett slitet mantra, jag vet, men när folk kan välja annorlunda så kommer de att göra det. Inte för att de måste, utan för att de kan.

Think Different.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin