2010-07-16

Bokrecension

Det är inget fel på ambitiösa böcker. Det är inget fel på tegelstenar som är sprängfyllda med fakta, om de är skrivna på ett sätt så man som läsare, och dessutom är intresserad av ämnet, drivs framåt hela tiden från sida till sida. En bok behöver inte innehålla skvaller och halvt om halvt påhittade historier för att vara intressant, men den måste vara intressant att läsa.

Googled – The End of the World as We Know It är inte det. Kanske är det ämnet som faktiskt inte är roligare än så. Eller så är det vinklingen, som inte handlar så mycket om tekniken bakom Googles produkter och vilka som skapar tekniken, utan snarare om affärsstrategier, möten, långa utläggningar om saker som visserligen knyter an till bokens ämne men som ändå inte engagerar och förtrollar.

Ken Auletta har följt Larry Page, Sergey Brin och Eric Schmidt på nära håll under närmare tre år och fått en insyn i deras dagliga arbetsliv som få andra har. Kanske är det också därför som känslan av att boken är en aning tillrättalagd infinner sig. Om det finns kritik mot Google så låter författaren denna komma från en annan tredje part. Auletta själv tycker inte särskilt mycket, och verkar inte intresserad av att reflektera särskilt över bokens ämne, nämligen hur Google förändrat världen. Det ägnas kapitel åt hur Google ser på upphovsrätt, förhandlingar med förlag, och så vidare, och det blir rent ut sagt ganska tråkigt.

Ett par gånger hettar det dock till lite och boken blir intressant. Man får en insyn i hur Schmidt agerar medlare mellan Brin och Page, eller mellan andra medarbetare och grundarduon Brin och Page och det är underhållande läsning som gör att man snabbt vill ha mer. Men istället för att spinna vidare på det återvänder författaren till ett ganska sömnigt tempo igen. Boken börjar också bra, det ska sägas. Det är intressant att läsa om processen som ledde till att Schmidt anställdes och under de 336 sidorna kan det blixtra till, men det är lika långt mellan de blixtarna som regnet denna otroliga Julimånad 2010.

Jag ville verkligen gilla “Googled”. Men tempot är för långsamt, det är för omständigt och jag insåg att när jag somnade med boken i hand kväll efter kväll, efter att endast ha läst ett par sidor, så var det nog inte jag som behövde sova, utan boken som helt enkelt inte var rolig nog att läsa.

Vill man i framtiden studera Googles första år så är “Googled – The End of the World as We Know It” den första bok man ska sträcka sig efter. Den lär bli citerad, kopierad och härmad många gånger om i framtiden, precis som andra viktiga böcker, som även de inte alltid bjuder på ett överdrivet underhållningsvärde.

Boktitel: Googled – The End of the World as We Know It
Författare: Ken Auletta