2010-07-31

Bokrecension

Att starta eget företag utifrån sina egna ideér, premisser och sedan, om man har tur, se det företaget blomstra och bli framgångsrikt, är inte en dröm för alla, hur underligt det låter. För att ett företag ska bli framgångsrikt, krävs det att man arbetar. Hårt. Många trivs med ett vanligt 08:00 – 16:00-jobb, 40 timmar per vecka, och en chef som pekar med hela handen. Man gör sitt jobb, och går hem och ägnar sig åt annat.

Andra gör det inte. Den senare kategorin människor är också de som borde läsa den här boken. Man kan kalla dem vad man vill, allt från entreprenörer (vilket tycks vara årets modeord) till eldsjälar (förra årets modeord) till ett uttryck som kanske fångar den sanna kärnan i vad som driver en person att starta ett företag: en egensinnig, envis person som vill gå sin egen väg.

Författaren till Founders At Work – Stories of Startup’s Early Days, Jessica Livingston, är själv en entreprenör som startat företag. Hennes intervjuer med grundare bakom Hotmail, Apple, PayPal, Flickr, Gmail, Blogger, Adobe, med flera, är inte bara överlag intressant läsning utan också lagom långa. Det inbjuder till att respektive intervju innehåller en lagom blandning av anekdoter och mer viktiga händelser i företagens liv. Vissa intervjuobjekt, som exempelvis Steve Wozniak, kan man med gott samvete hoppa över, medan andra, som den med Ray Ozzie som först startade Iris Associates (senare köpta av Lotus) och Groove Networks (senare köpta av Microsoft), idag teknikchef på Microsoft, är måste-läsning för alla som startar ett företag med målet att växa och ha roligt samtidigt.

Den amerikanska entreprenörkulturen skiljer sig något från den vi har här hemma. Många startar företag med målet att bli uppköpta, helst fortare än fort, och ofta har de också riskkapital inblandat från investerare som vill se en snabb avkastning och som också lägger sig i företagets strategi för att se till att de får ut något av sina investerade pengar. Den typen av verksamheter är egentligen inte särskilt rolig att läsa om, såvida man inte har som enda drivkraft att casha in på ett par års arbete.

Ray Ozzie (ovan) är ett exempel på raka motsatsen där han byggt företaget med egna pengar, efter eget huvud, och anställt de personer som han ville anställa. Han erkänner villigt vilka misstag han gjorde på vägen med Groove Networks och det är sånt som är intressant att läsa: fördelar och nackdelar med ett beslut och vilka lärdomar man dragit genom det beslutet. Eller för att citera min gode fader: “Man lär sig ingenting på att göra rätt hela tiden”.

Founders At Work beskriver också flera fall där man ser processen bakom vad som lett till framgång. I exemplet PayPal var betalningsfunktionen en bisak till en helt annan produkt som byggdes färdigt och började säljas, innan grundare och investerare tillsammans insåg att den lilla bisaken var det som kunde vara vägen framåt. Och det var det, eftersom eBay köpte PayPal några år senare. Sådant är också intressant läsning.

Founders At Work är skriven på ett nyfiket och i de allra flesta fallen ärligt sätt. Författaren har en blogg som följer upp bokens innehåll och i förekommande fall kommer med ny information eller här senast, en rättelse där det misstänks att ett av intervjuobjekten ljugit om en liten men ändå väldigt viktig detalj.

Och det gör det till en bok man lätt tycker om, samtidigt som man inte behöver läsa hela boken om det är en person, eller ett företag, som man en eller annan anledning inte är intresserad av. Founders At Work har också ett värde i att fånga uppstarten av företag som redan nu är stora och om tio år kanske är ännu större, eller så är de uppköpta, ihopslagna eller nedlagda. Om tio år får vi se, och kanske kan vi då gå tillbaka till den här boken för att ta reda på varför det gick som det gick.

Titel: Founders At Work
Författare: Jessica Livingston