2010-08-23
Nyhet

Kraxande olyckskorpar

Claes Lönegård:

Med produkter som Ipod, Itunes och Ipad har Apple förändrat gamla marknader och skapat helt nya. Investerarna har varit lika hänförda som konsumenterna. På fem år har företagets aktie stigit med 520 procent på Nasdaq-börsen. Under samma period har Microsoft bara ökat sitt värde med knappt tio procent.

Den 26 maj 2010 inträffade det historiska att Apple passerade Microsoft som USA:s högst värderade teknikföretag. Endast ett amerikanskt företag överhuvudtaget – oljebolaget Exxon Mobil – är värt mer.

I denna framgångssaga finns det bara en känsla som gnager och stör historien: har vi inte sett den här filmen förut? Och slutade den inte med att Apple nästan gick under?

Nästan ingen annanstans ser man hur gärna media vill vara den tredje statsmakten som när det gäller Apple. Under de 10+ år jag följt Apple har snacket om företaget från “krönikörer”, “experter” och andra “pålästa” handlat om åtminstone tre olika stadier när det gäller Apples förestående död, ett tillstånd som tycks vara ständigt aktuellt för vissa:

1. “Apples marknadsandelar är endast ett par procent. Företaget dör snart”.
Marknadsandelen för Macintosh-datorer ligger nu vid 10-procentssträcket i så väl USA som Sverige. Utöver det har Apple också diversifierat sin produktportfölj och tjänar idag snuskigt bra med pengar på datorer, telefoner, surfplattor och applikationsförsäljning. Inget annat företag i världen har lyckats med detta.

2. “Apple byter från PowerPC till Intel. Kunderna sviker”.
Gick ju rätt bra, det där bytet, som appropå ingenting ledde till att Apple sålde fler datorer än när det satt PowerPC-processorer i maskinerna.

3. “iPhone 4” (eller vilken produkt du vill egentligen, iTunes och App Store inkluderad) “har problem. Detta blir Apples undergång!”
iPhone 4 har problem, inget snack om saken. Här hemma är vi betydligt mer förskonade mot detta än i USA, de tappade mobiltelefonsamtalens förlovade land. Men telefonen säljer som plutonium i Iran ändå, och för en telefon som “media” lagt ner så mycket energi på att skriva ned, sä är det underligt att man får vänta tre veckor på sitt exemplar, om man inte har otur och företaget man beställer av har ett beställningssystem som helt enkelt kraschar på grund av det stora intresset.

Varför går då Apple som tåget, och varför har Claes Lönegård fel?

Jag har tjatat om detta tidigare, men här kommer det igen: innovation lönar sig. Apple ser till att deras egna varumärke egentligen är en bisak. Istället investerar de ohyggliga summor i att utveckla nya produkter, och också att förfina de produkter som redan finns och göra dem ännu läckrare, och i förekommande fall också dyrare. Bara i år har vi haft två enormt viktiga lanseringar, iPhone 4 och iPad, och utöver det också en helt ny Mac Mini, och en packe andra produkter som uppdaterats eller släppts som helt nya. Och de säljer så det bara knakar om det.

Försäljning kan gå upp, och den kan gå ner. Det samma gäller börskurser. Apple kan behöva sig en knäpp på näsan ibland de också så de inte blir lata och slutar upp med att aktivt arbeta med innovation, men till skillnad från i princip varenda företag i så väl mjukvaru, hårdvaru- och mobiltelefonbranschen så finns det inget företag som arbetar så hårt med att skapa nya, läckra produkter på ett genomtänkt och samtidigt utmanande sätt som Apple. Det finns inget företag annat än Apple som vågar utmana sina kunder genom att antingen att ta ett redan befintligt koncept eller skapa ett nytt och i båda fallen skapa något som helt eller delvis förändrar hur vi ser på hur exempelvis en mobiltelefon ska se ut och fungera.

Apple visar kunderna att enkelt och genomtänkt faktiskt är vackert och en mobiltelefon utan en inbyggd radio eller en dator utan inbyggd DVD kan vara värd att köpa därför att dess gränssnitt, dess utseende och till och med dess förpackning gör att man som användare känner sig bekväm och hemma direkt, och inte irriterad, förolämpad och lurad.

Med en hög prislapp kommer höga förväntningar, och Apple uppfyller inte dem alla men bra nära.



© 2018 Omsoc Publishing AB