2010-12-12
Nyhet

Framtiden för MobileMe

Det är snart ett år sedan jag hoppade av MobileMe. Kontona finns givetvis kvar, men jag betalade inte räkningen för varken mig själv eller min hustrus abonnemang då jag insåg att vi inte behöver det. Kombinationen egen mailserver med Kerio Connect, 1Password, egen webbserver med WebDav för synkning av exempelvis OmniFocus och hosting av alla de sajter jag driver samt DropBox har helt tillintetgjort det nödvändiga i att betala 800 kronor per år för samma funktioner, i synnerhet när Apple gjorde Find my iPhone/iPad gratis i samband med lanseringen av iOS 4.2.

Visst, tittar man på listan ovan över funktioner jag är tvungen att drifta själv så kan man ju börja fundera om det inte vore värt 800 bagis per år för att slippa styra upp servrar, el, internetanslutning med mera och jag ska villigt erkänna att om mina behov var sådana att jag inte behövde en så pass stor flexibilitet runt de här tjänsterna, och att jag inte behövde hantera all min mail under egna domäner utan kunde leva med me.com-domänen, då hade MobileMe varit som klippt och skuret för mig.

Charles Jade argumenterar för varför MobileMe borde bli gratis i sin nuvarande form genom att jämföra med vad Google erbjuder:

While a year of MobileMe goes for as little as $50 on eBay, Apple sells the service for $99 per year, or $69 for the first year with the purchase of a Mac or qualifying iOS device. For that, the MobileMe subscriber gets services like IMAP e-mail, data syncing, photo and website hosting, an interminably slow iDisk, a questionable Backup, and Find My iPhone. They also get 20 GB of storage and 200 GB of monthly bandwidth. There’s also a MobileMe Family Pack for $149, providing more e-mail addresses, storage, and bandwidth.

In comparison, Google offers free e-mail, data syncing, photo hosting, along with a free office suite, and free Android device location. If you need more than a limited amount of storage, it’s cheap. 200GB can be had for $50, with less space available for less money. Microsoft provides 25 GB of storage, along with free e-mail and other similar services, all for free. See where this is going? Apparently Apple doesn’t. Apple just recently introduced Find My iPhone for free, but it basically had to because of what the competition is offering.

Helt enkelt är det så att Google är bättre på molntjänster än vad Apple är. Inget snack om saken. Tittar man på hur Googles tjänster integreras i en Android-telefon bara genom att du knappar in ditt gmail-konto så är det beundransvärt. I en iPhone, om du anger ditt MobileMe-konto, får du upp mail, kalender, kontakter och Find My iPhone. I en Android finns kontot där när du senare lägger in andra applikationer som pratar med Google molntjänster. Android fattar själv att göra kopplingen mellan applikation och tjänst baserat på vilka tjänster jag nyttjar hos Google och det är förbaskat snyggt. Microsoft med sitt Windows Phone 7 är inte ens i närheten av någondera, bör väl tilläggas, trots att Microsoft har en egen molntjänst i form av BPOS (vilken snart byter namn till Office 365). Deras molntjänst fungerar visserligen finfint med Windows Phone 7 om du vill hålla på med mail, men inte så mycket om du vill använda den inbyggda chattjänsten, exempelvis.

På ett sätt kan man inte klandra Apple för att de halkat efter inom det här området. Apple som företag har inte för vana att ge bort saker, eftersom de inte behöver det. Åtminstone inte traditionellt, men allt eftersom gränserna suddas ut mellan Apples produkter och resten, där en iPhone idag är lika vanlig som en PC med Windows ute på ett företag, eller där det blivit allt mer accepterat att köra Mac på ett företag där det annars varit 100% Microsoft ute på skrivborden, tvingas troligen Apple också förändra hur de arbetar gentemot sina kunder, därför att kunderna som tillkommer nu inte har samma historia som oss som kört Mac i 5-10 år. Vi minns när MobileMe hette .Mac eller iTools, där det senare till och med var gratis fram till tjänstens omstöpning 2002. Nya kunder förväntar sig att man kan få samma sak från Apple som från Google, och varför ska vi inte få det?

Charles Jade menar att Apple bara har att tjäna på att ge bort MobileMe, och jag håller helt med honom. De tjänar inga större pengar på tjänsten idag, och genom att låsa in kunderna i något som är gratis och är så tätt integrerat med Mac OS X blir kunderna än mer lojala och det kan också driva på försäljningen av Mac-hårdvara ytterligare.

Små företag skulle kunna betala en mindre peng för tjänsten och få fem brevlådor, företagets domännamn kopplat till MobileMe för både webbsajt och e-post. Detta kunde visserligen delvis konkurrera med Mac OS X Server och Mac Mini Server, vilka kombinerat blir en form av “OS X Small Business Server” vilket jag funderat över tidigare.

För att MobileMe ska hänga med och överleva krävs det enorma investeringar från Apple. Steve Jobs har i ett av sina mail till omvärlden antytt att tjänsten ska bli “mycket bättre” under 2011. Macpro-läsaren Maxim Fris funderar i samma banor. I ett mail undrar han vad som händer då hans prenumeration på MobileMe går ut den 22/12 och istället för att bara låta honom förnya kontot har Apple förlängt prenumerationen tolv dagar så den går ut två dagar före julafton.

Maxim skriver själv att han inte har haft några problem med MobileMe och att detta inte kan vara en ersättning för något sådant. Apple har för övrigt vana att förlänga 30 eller 60 dagar för de som haft strul med tjänsten.

Kan det vara Apples julklapp till oss användare? Den som lever får se.



© 2018 Omsoc Publishing AB