2011-02-15
Nyhet

Apple lanserar prenumerationsmodell i App Store

Ingen större överraskning kanske men Apple har nu äntligen lanserat en ny försäljningsmodell i App Store som gör det möjligt för kunder att prenumerera på magazin, tidningar, video, musik, med mera. Precis som tidigare tar Apple 30 procent av försäljningssumman på det som säljs i en prenumerationsform då de samställer en prenumeration med ett köp inne i en applikation. Apple kräver dock inte exklusivitet på denna försäljning utan det är fullt tillåtet att sälja samma material utanför App Store och då behålla en större del av kakan och man får inte sälja prenumerationer utanför App Store via applikation om jag förstått pressmeddelandet rätt.

Priset för prenumerationen utanför App Store får heller inte vara billigare än det i App Store.

Min spontana reaktion på detta är att vad Apple vill och kan diktera inne i App Store är en sak, men när de kräver att man håller sig till samma pris utanför App Store går de över gränsen och här tror jag på sikt att tjänster som Qiozk, som tillsammans med Apple behåller 51 procent av försäljningssumman (vilket också är anledningen till att Macpro Magazine kostar femton kronor i Qiozk mot sju kronor i App Store) kommer att få det svårt att vara lönsamma.

Macpro Magazine:s applikation kommer givetvis att erbjuda denna nya prenumerationsmodell i en kommande version av applikationen.



© 2018 Omsoc Publishing AB