2011-03-03
Nyhet

“"No Apps, No Sale"”

Robert Scoble summerar läget på Tablet-marknaden:

1. Apple iPad 2. Has apps. 65,000 of them.
2. Motorola Xoom. Has no apps. Oh, sorry. 16. At least no apps designed for the large format. Designing an app that works on a smart phone isn’t the same as designing one that works on a large screen. Most of the apps I’ve “stretched” really suck compared to their iPad equivalents.
3. HP TouchPad. Has no apps. Heck, it isn’t even shipping yet.
4. RIM PlayBook. Has no apps. Heck, it isn’t even shipping yet.

Man kan tycka att Apples konkurrenter borde lärt sig av OS/2, BeOS, med flera, att utan applikationer lyckas du inte. Det spelar ingen roll hur bra en plattform är. Men tabletmarknadens många aktörer luktar guld och kastar ur sig plattor på löpande band, trots att de på sätt och vis lurar sina kunder att köpa produkter som inte går att expandera bortom de applikationer som följer med plattan eller eventuellt finns att köpa.

Det finns bara en tablet på marknaden. Det är iPad. De andra är inte klara ännu, och lär inte bli det förrän de har ett fungerande ekosystem med aktiva utvecklare som tar fram bra och spännande applikationer till dessa plattformar. Utvecklare som givetvis inte vill investera tid och pengar i en plattform som inte har några användare…



© 2018 Omsoc Publishing AB