2011-04-04
Nyhet

Att vara i händerna på Apple

När jag drog igång Macpro Magazine fanns ingen tanke på att den skulle säljas alls. När jag väl satte mig ner och bestämde mig för att det var en produkt som faktiskt var värd sina pengar så fanns det givetvis också högt upp önskelistan att sälja via App Store. Och det är heller ingen överdrift att det via App Store säljs fler tidningar än via prenumerationer, Qiozk och Paperton tillsammans.

Åtminstone fram till Mars-utgåvan av tidningen. För tidigare har det gått utmärkt att få Macpro Magazine godkänd för försäljning. Februari-utgåvan var personalen på Apples App Store Review-team så snälla att de skyndade igenom godkännandeprocessen för att vi skulle kunna släppa den via samtliga kanaler samtidigt.

Så för säkerhetsskull gav jag Apple tre veckor på sig att godkänna Mars-numret. Det har nu gått sex veckor sedan jag la upp det numret i App Store som en så kallad in-app purchase, och tidningen står, tillsammans med utgåvor fram till Juli nu som “In Review”.

Problemet är bara att tiden går. En tidning kommer ut på fasta datum, varje dag, varje vecka, varje månad, eller vid den intervall som utgivaren valt. Och vi närmar oss nu med stormsteg utgivningsdatumet av April-numret.

Vad är det då som gör att detta är ett problem? Som jag nämnde tidigare har jag inte haft problem med att godkänna innehållet tidigare. Men i Marsnumret var ju innehållsförteckningen lite mer giftigare än vanligt, med tittar på iPad 2 (som då inte släppts i Sverige), Mac OS X ‘Lion’-betan och en artikel om vem som kan tänkas ta över efter Steve Jobs den dagen då han bestämmer sig för att hoppa av Apple. Tre ämnen som det troligen inte jublas över hos Apple som vad jag förstått gärna ser att man inte skriver om såna här saker, utan om det som Apple vill att man ska skriva om.

Men om detta är anledningen till att Apple bestämt sig för att ställa tidningens marsnummer, och även framtida utgåvor, vet jag inte. För kommunikationen är noll och ingen från Apple.

Jag har vid tre tillfällen mailat dem och bett om en statusuppdatering för att få reda på vad som händer. Jag har fått två svar. I mitt första mail frågade jag kort och gott vad som händer och när de släpper tidningen och jag fick då svaret att “de undersöker saken”. Mitt andra mail förklarade jag att om de har en bättre modell för att sälja tidningar på via applikationer i App Store så vill jag gärna veta hur den fungerar och vad jag ska göra för att detta inte ska upprepas. Jag passade också på att förklara att jag ger ut en månadstidning, en utgivning som inte väntar på att Apple ska bestämma sig utan att tidningen ändå släpps via andra kanaler. Svaret blev då att jag bör lägga upp flera nummer i förväg för att på sätt göra det enklare att godkänna tidningen.

Problemet är bara att jag inte har varken screenshots eller innehåll klart för resten av årets tidningar. Jag har ingen aning om vad Oktober-numret kommer att innehålla, utan jag blickar och planerar max två nummer framåt där hälften av innehållet är satt i sten och resten ger sig under tiden. Så lägger jag upp något nu så måste jag hitta på det, fejka innehåll och screenshots för att få mitt in-app purchase godkänt i tillräckligt god tid. Är det bra? Jag ställde den frågan till Apple, och har inte fått något svar ännu.

Apples godtyckliga hantering av App Store har alltid varit under olika former av kritik. Många utvecklare har lagt massor med pengar, tid och energi på att utveckla applikationer som Apple sedan nobbat utan att utvecklaren egentligen förstått varför. Nu när Apple vill slå sig in på marknaden för tidningar, magazin och böcker så slåss de också mot en affärsmodell som varken kan eller vill vänta på Apple; en affärsmodell som bygger på fasta datum, långsiktig planering och ett krav på att kunna leverera sin produkt till sina kunder när man som producent av den produkten vill det, inte när Apple har tid eller lust.

Gnäller jag nu? Använder jag min blogg för att kasta skit på Apple, och för att vinna sympatipoäng från er läsare? Inget av det är min avsikt, så jag hoppas att det inte uppfattas som så. Däremot presenterar jag ett reellt problem där man som en indie-publicist som jag och mina vänner bakom tidningen kan lansera och bygga sig en läsarskara ganska snabbt med små medel via just App Store, om Apple vill.

Stora företag har alltid en bättre förhandlingsposition med Apple jämfört med de små oberende. Men man ska inte glömma att det var de små oberoende företagen som exempelvis Rovio med sitt Angry Birds som bidragit betydligt mer till App Stores framgångar än exempelvis Electronic Arts med portningen av Need for Speed till iPhone. Så de små utvecklarna är viktiga för Apple och App Store, men det gäller för Apple att inte låta dem tro det, för då skulle det sannolikt uppstå anarki bland utvecklarna.

Om Apple inte vill så har man kastat bort tusentals kronor och fler timmar än jag ens vågar fundera över (i mitt fall anlitade jag Petri Stenberg för utvecklingen av applikationen. Vill du ha något utvecklat kan jag inte rekommendera honom varmt nog! Låt inte hemsidan lura er – Petri är programmerare, inte webbdesigner.) och som det ser ut nu så är investeringen i applikationen i princip bortkastad, bortsett från att det har varit en dyrbar läxa för mig i hur det är att arbeta med världens hetaste produkt i världens hetaste onlinebutik med världens hetaste företag när det senare vill uppföra sig som en bångstyrig tonåring. Betydligt större mediahus än undertecknads lilla firma vägrar redan nu acceptera Apples prenumerationsmodell med 30% av prenumerationsintäkterna.

Vad innebär nu detta? Försvinner Macpro Magazine-applikationen? Nej, inte alls. Den finns kvar, vidareutvecklingen fortsätter men inte i samma höga takt som tidigare. Jag har inte möjlighet att betala för det (och vill inte att Petri ska jobba gratis även om han alltid är alldeles för snäll när han fakturerar) utan får hoppas att de som vill köpa Macpro Magazine gör det via Qiozk, Paperton och som prenumerant.

För via dessa tre kanaler kan jag faktiskt släppa tidningen till våra läsare när vi lovat det, och inte när Apple tycker att vi får. Våra läsare säger samma sak: släpp aktuellt nummer till de plattformar som det går att publicera på nu och vänta inte på App Store.

Om Apple väljer att senare godkänna de nummer som nu ligger på kö kommer de att kunna köpas via applikationen så snart de släpps (eller omedelbart, om de släppts tidigare).

Jag hoppas du förstår den situation vi befinner oss i, och om du vill fortsätta stödja och läsa Macpro Magazine också köper den via någon av de tre kanaler som listat ut det som Apple uppenbarligen inte lyckats med ännu.



© 2018 Omsoc Publishing AB