2011-05-16
Nyhet

iOrdning 4

Detta test är tidigare publicerat i Macpro Magazine!
Mitt företag hade inte funnits utan iOrdning. Det där med bokföring a’la Excel som många med lite bättre ekonomiskt sinnelag än mig fixar utmärkt, fallerade efter några veckor för mig när jag en gång i tiden startade min firma. Jag testade Visma för Windows (detta var på 90-talet när jag fortfarande levde i synd och körde PC…) men inte heller där fungerade det. Så bokföringen fick andra hjälpa mig med.

Fram tills för några år sedan när jag fick fatt i programmet iOrdning. Till en början hajjade jag inte så mycket där heller (jag hade etta i företagsekonomi på gymnasiet och kommer fortfarande inte ihåg skillnaden mellan debet och kredit…) men när jag sedan började mata in information om mitt företag, snitsade till fakturamallen, la upp några artiklar och började fakturera så insåg jag snabbt att iOrdning är för en sån som mig. Enmansföretagare som varken vill eller kan lära sig allt om bokföring utan på sin höjd kan hantera kvitton, fakturor, verifikationer och se till att momsen är betald. I slutet på året kör man ut sina blanketter till skattmasen och sen kan man faktiskt fokusera på det som räknas, nämligen att tjäna pengar.

iOrdning version 3 har jag levt med ett par år nu. Jag fick så mycket att göra i min firma så svärmor fick ta hand om bokföringen och även om hon satt på SEB i 25 år hade hon varken hållit på med bokföring eller kört Mac. Två saker som snabbt ändrade sig. Jag gillar ändå att hålla koll på siffrorna emellanåt (tips: en av de största drivkrafterna är ironiskt nog att titta på de fakturor som är ute för betalning från kunder, alternativt de som man inte skickat ännu) så vi synkroniserar bokföringsfilen via Dropbox. Detta fungerar för det mesta bra, om det inte är så att vi råkar öppna bokföringsprogrammet samtidigt för då kan vi bli sittandes med två versioner av bokföringen. Inte så roligt.

iOrdning version 4 innehåller en hel del radikala förändringar. Gränssnittet har fått sig en översyn och numera får man enklare och snabbare grepp om läget, hur det ser ut på intäktssidan, vilka fakturor som kunderna inte betalt i tid, och så vidare. Överlag har den biten blivit enklare och jag gillar den skarpt.

Däremot har faktureringsmomentet blivit onödigt krångligt och inte fullt så intiutivt som man kunnat förvänta sig. Här får man för att lägga in mottagare och leveransadress klicka lite i blindo på i fakturamallen för att sedan komma åt adressboken, som fortfarande endast fungerar med den inbyggda i Mac OS X och inte kopplingar till exempelvis Exhange Server. Detta är vad jag förstått Apples fel men det vore himla trevligt om det kunde fungera bättre. Därefter får man lägga in artikel i sin faktura och även där klickar man på en rad som man inte ser för att sedan mata in artikelnumret. Här vore det riktigt bra med ett popup-fönster eller tabell längst till höger med alla artiklar istället för att man nu antingen får memorera sina artikelnummer, eller avbryta skapandet av fakturan och gå till listan över artiklar för att hitta rätt. Även i de olika faktureringsvyerna så är formgivningen inte helt optimal; vyn när man skapar en ny faktura tar upp 75 procent av skärmens uta på höjden och resterande tas upp av en lista över andra fakturor man inte skickat ännu. Förstorar man upp programmet över hela skärmen är proportionerna kvar (de går inte att ändra vad jag kan se) och ens ännu inte skickade faktura blir så förstorad så all översyn går förlorad. Vyn över redan skickade fakturor är däremot bättre, där finns en bättre översyn anser jag.

När man väl lärt sig stegen så är det inga problem att använda det men det grafiska gränssnittet behöver ses över en vända till; inte för att det är fult utan för att det borde kunna göras smartare och mer lättanvänt. En och annan bugg finns också, som när datumen blir för långa för kolumnen över fakturerade belopp i Översiktsvyn och de då grötar ihop sig med mottagaren av fakturan. Huvudbokens vy borde också kunna göras enklare och endast visa de konton som faktiskt används istället för ALLA konton som finns i kontoplanen.

iOrdning version fyra har tagit många stora steg framåt, och ett par åt sidan. Fortfarande hade det varit riktigt bra med en applikation för iPad eller iPhone så man, om man är ute hos en kund, direkt kan mata in antalet timmar i programmet a’la Billings för att på så sätt hålla koll på timmarna. Fleranvändarstöd hade också varit trevligt men det är inte, och har aldrig varit målet för iOrdning vilket gör att många väljer programmet men både en och annan företagare som jag känner ratar det eftersom det inte gör det möjligt för exempelvis en bunt advokater att sitta och kunna fakturera sina timmar från samma bokföringsfil, samtidigt. En centraliserad serverlösning med synkronisering fram och tillbaka mellan användarnas datorer hade varit kanon.

Under 2010 tittade jag på olika molnbaserade faktureringstjänster. Hur jag än vände och vred på det kunde jag inte hitta något som i min bok kändes lika prisvärt och användbart; vissa hade en rimlig månadskostnad och bra faktureringsdel men saknade bokföring och fakturering, andra hade det senare men såg ut som något katten släpat in en mörk Oktobernatt.

iOrdning är skrivet av ett litet svenskt företag som är enormt lyhört för förslag, ger utmärkt support och gör mitt liv så mycket enklare med blankettfunktionen när det är dags att deklararera. Prislappen gör inte ont heller.

Därför fortsätter jag använda iOrdning och det bör du också göra om du inte redan testat programmet, som finns att ladda hem gratis i en testversion från iOrdnings hemsida.

Leverantör: Aderstedt Software AB
Pris: 980 kronor exklusive moms.
Testa och köp: iOrdning.se (länk till http://www.iordning.se)



© 2018 Omsoc Publishing AB