2011-05-17
Nyhet

Microsoft R&D

Adam Hartung, Forbes:

At Microsoft, money is poured into trying to protect the PC business, even as the trend to new solutions is obvious. Microsoft spent 8 times as much on R&D in 2009 as Apple – in both dollars and as a percent of revenue – and all investors received were updates to the old operating system and office automation products.

Microsofts stora problem är dess historia. Allt de bygger nu måste fungera med allt de byggt tidigare. Apple har lyxen att inte basera sin affärsmodell runt produkter som ska fungera med varandra, utan istället runt tjänster.

Jag skrev detta i slutet på förra sommaren:

Det är inte koden som är Microsofts problem. Det avsaknaden av en kreativ miljö, utrymme för nya ideér som kan leda till nya typer av produkter som INTE faller inom ramarna för det som företaget gjort sedan 1975, och en passion för det man gör, och just den faktorn är något som företaget lider enormt av då de gamla ideérna snart inte kan mjölkas mer, och såväl aktieägare som kunder kräver att Microsoft lanserar något nytt. Vilket de gör, utan att tänka efter så värst eftersom allt de gör på ett eller annat sätt ska passa in i en mall som är 35 år gammal.

Microsoft är helt utan kontakt med den kundkrets de så desperat vill nå: privatpersonerna. De försöker applicera samma tänk som de använt sedan början på 1980-talet då de använde källkoden till CP/m och skrev MS-DOS på beställning av IBM: de lånar, stjäl, kopierar från framgångsrika konkurrenter och “integrerar” givetvis också produkten med varenda tjänst, plattform och produkt Microsoft lanserat de senaste åren (ok, lätt överdrivet men jag tror ni förstår poängen) eftersom alla mellancheferna ska säga sitt och så många delar av Microsoft som möjligt ska tjäna pengar på produkten, och sedan lanseras det. Då får man se produkter som Windows Mobile 6.5, Kin, Windows Phone 7, XBOX 360, Zune, och så vidare.

På Microsoft kan du inte tänka utanför “boxen”. Du kan inte komma med något helt nytt, radikalt och sedan försöka få Microsoft att agera på idén utan istället ska chefer internt lägga sig i, lägga till och ta bort funktioner de vill ha eller känner sig hotade av, och slutligen ska det givetvis gå att integrera allt detta i Microsofts ekosystem. Microsoft behöver slita ned backspegeln och titta framåt. Långt framåt.



© 2018 Omsoc Publishing AB