2011-11-01
Intervju

Macprointervjun: Elan Feingold

Det finns programvaror man använder varje dag, och inte ens tänker på hur de kom till eller vem som ligger bakom dem. Plex är en sådan programvara som inte bara växer enormt i populäritet, utan också steg för steg förändrar hur vi ser på ett hemmabiocenter. Jag fick kontakt med Elan Feingold, skaparen och teknikchef för Plex, och tog ett snack om historien bakom Plex, vem Elan är och hur hans älskade hund Barkley mår.

Vad är då Elan Feingolds bakgrund?

Jag började programmera vid tio års ålder på en Apple II när jag gick i fjärde klass. Efter jag fipplat lite med en kompis ZX Spectrum fick jag mina föräldrar att köpa en MSX 2 till mig, och det var på den jag lärde mig programmera i Basic och Assembler på allvar. Min nästa dator var en 386SX/16MHz PC som jag först körde Windows och sen Linux på (version 0.99pl14 var min första version av Linux). Jag minns fortfarande hur jag sparade ihop pengarna för att kunna uppgradera internminnet i min PC från två megabyte till åtta megabyte så den skulle orka köra X11. Det är helt fantastiskt att min nuvarande dator på skrivbordet har 2500 gånger mer internminne, och till och med min iPhone 4 har enormt mycket snabbare än den gamla PC-maskinen.

När upptäckte du Mac och när började du utveckla för OS X?

På universitet använder jag en Quadra när jag pluggade digital elektronik och jag gillade den, men det var alldeles för dyra daotrer för mig och jag trivdes bra med Linux. När Mac OS X först lanserades så brukade jag skoja om Mac och kalla dom “Mac-n-toys”. Allt det förändrades när x86-versionen av Mac OS X 10.4 läckte ut och jag byggde en Hackintosh direkt för att testa det, och jag var grymt imponerad av vad jag såg.

Jag körde min Hackintosh sida vid sida med min Windows-maskin men allt eftersom allt fler applikationer blev tillgängliga för Mac OS X så kunde jag dumpa min Windowsmaskin helt och switcha för gott. Anna fick min Hackintosh och jag byggde en till åt mig själv men allt eftersom det blev jobbigare och jobbigare att uppgradera mjukvarorna och Apples pris/prestanda-erbjudande blev bättre gick jag över helt till Apples hårdvara och nu är vårt hem 100 procent Apple!

Jag började utveckla på Mac OS X direkt men då utvecklade jag serverappliationer i Java som kördes på Linuxservrar och Plex var faktiskt den första mjukvara jag utvecklade på Mac OS X.

Finns det andra programmeringsspråk du gillar att utveckla i?
De sista åren har jag utvecklat i C++, Python, Java och Objective-C, och de är också mina favoriter som jag använder oftast. Jag saknar C# som faktiskt är mitt favoritspråk eftersom det fixade allt det jag avskydde med Java.

Vad är dina tankar om det jämfört med att utveckla med Mac OS X?

Utveckla är väl att ta i. Jag har hjälpt till med Plex för iOS, men andra i vårt team har gjort majoriteten av arbetet. Ärligt talat var jag inte helt glad i det, att behöva arbeta manuellt med minneshanteringen och att att inte ha en utvecklingsmiljö som Java eller C# har gett oss i åratal gjorde Objective-C kändes primitivt i jämförelse. Objective-C har blivit betydligt bättre nu men det finns fortfarande utrymme för förbättringar.

Hur fick du idén till Plex?

Anna var på besök hos sina föräldrar och jag var uttråkad och letade efter ett projekt. Jag hade använt XBMC i åratal på den första generationens Xbox, men den kunde inte hantera HD-material och jag funderade på om en Mac Mini inte skulle vara den perfekta basen för ett mediacenter. Ett stort plus var att jag fick chansen att lära mig mer om utveckling för Mac OS X. Till en början var Plex en rak portning av XBMC till Mac OS X men ganska snart insåg vi att vår vision om hur XBMC skulle se ut gick i en helt annan riktning jämfört med de som låg bakom XBMC och resultatet blev Plex Media Server och de andra klienter som vi sedan utvecklade.

Hur kom partnerskapet runt Media Link till med LG?

De kontaktade mig via vårt Plex-forum och därefter reste vi till Korea för att hjälpa dom förstå öppna plattformar hur communitydriven utveckling fungerar. Efter det tillbringade vi närmare ett halvår på att tillsammans ta fram Plex-klienten så den kunde levereras med årets Smart TV-modeller. LG har varit helt grymma att jobba med.

Har ni några planer på att skapa en “Google TV” eller “Boxee”, eller samarbeta med någon för att skapa en hårdvaruversion av Plex?

Varför bygga hårdvara när du kan låta andra göra det hårda jobbet åt dig? Hårdvara och inbäddad programvara är hårt och dyrt att utveckla Sen är det omöjligt att konkurrera med de låga priser som många företag på marknaden kan ta för sina produkterm tack vare att de har så stora tillverkningsvolymer. Detta är också anledningen till varför du kan köpa tre eller fyra Roku Media Center till samma pris som en Boxee-enhet i USA.

Det finns Plex-klienter för TV-apparater från LG och TV-apparater och Blu-Ray-spelare från Samsung och flera produkter från Roku. Vi gillar att kunna låta dig som kund välja den enhet som passar dig bäst – kanske vill du ha en billig Plex-klient i sovrummet, eller en dyrare med 1080p-stöd i vardagsrummet? Du kan välja en billigare produkt från Roku för under tusenlappen, eller lägga åtskilliga tusentals kronor på en Mac Mini.

Vad är dina tankar om OS X Lion? Front Row är borta, till exempel.

Lion har inte varit en särskilt trevlig upplevelse så här långt. Jag har haft en hel del problem, exempelvis med grafiken och spontana utloggningar. Jag gillar de nya funktionerna i Lion men men stabiliteten finns inte där ännu och jag är rädd att det kommer att ta Apple lång tid att få ordning på detta.

Har Apple någonsin kontaktat dig?

Nej, jag har aldrg hört av Apple, och ingen på vårt företag har gjort det heller.

Till sist – hur mår Barkley?

Barkley mår bra! Han drog av ett ligament i sitt knä för en tid sedan och har haft en form av stöd sedan dess, men bortsett från det mår han jättebra och älskar att bada i havet!


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin