2011-11-22
Nyhet

USA-marknaden för icke-iPads försvinnande liten

Gissa hur många surfplattor/tablets som såldes i USA under årets första tio månader som inte var iPads. Gissa bara. Svaret? 1.2 miljoner. I hela USA.

Och av de plattorna står HP lite överraskande för 17 procent av försäljningen med 204 000 exemplar, strax före Samsung som utöver att med fast hand försvara sina patent lyckades stå för 16 procent av den siffran, vilket översätts till 192 000 sålda exemplar. HP:s överraskande ledning torde bero på att företaget dumpade ut sin TouchPad långt under ordinarie pris för att bli av med lagret, ett drag som visade sig vara extremt lyckosamt då de flög av hyllorna och HP tvingades överväga att starta tillverkningen igen.

Det är också värt att notera att RIM:s Playbook inte sålt alls, och att den misslyckats i USA är extra anmärkningsvärt då detta normalt sett är en marknad med allt som har texten BlackBerry på sig brukar sälja hyfsat.

Marknaden i USA lär dock ta en rejäl sväng åt höger med Amazons Kindle Fire (som visserligen fått rätt usel kritik), och i takt med att tablets med Android 4 når marknaden kommer säkerligen några tillverkare att sälja mer. Vilka lär vi få återkomma till.



© 2018 Omsoc Publishing AB