2011-11-28
Nyhet

“"Apple kan köpa hela mobiltelefonindustrin"”

Horace Dediu:

In summary, in June Apple’s cash was about 53% of the sum of competing phone vendor enterprise values. Today it’s about 61%. Excluding Samsung, Apple could buy the industry and still have $25 billion left over.

Kanske den här artikeln en gång för alla kan förklara varför det är viktigare att tjäna mest pengar snarare än att sälja flest telefoner, inte bara för att du har bättre intäkter, utan också dels för att du i fallet Apple har färre modeller att underhålla vilket innebär lägre kostnader, och dels har får inte kunderna en känsla av att de inte vet riktigt vad en viss tillverkare signalerar med sina produkter.

Nokia gjorde samma misstag som Samsung gör nu – de pumpar ut modell efter modell i tron att de kommer att äga marknaden. Men när de knappt själva kan förklara varför modell X är bättre än modell Y, hur ska kunderna då veta det? Och om man som kund till exempelvis Samsung köper en ny modell för, säg, 5000 kronor. Hur länge är den modellen då “het” innan de släpper en nyare och lite vassare modell? Med en iPhone vet du att du har åtminstone ett år på dig innan nästa modell kommer. I Samsungs fall kan det inte röra sig om allt för många veckor mellan lanseringarna.



© 2018 Omsoc Publishing AB