2011-12-02
Nyhet

Macpro Magazine flyttar till webben

Tankarna om Macpro Magazines framtid dök upp för några dagar sedan när jag slutförde skrivandet av Novembernumret.

Det kändes inte helt bra, och jag kände mig inte nöjd. Kvaliteten och mängden material var inte bra nog. När reaktionerna sedan började komma från läsarna så kände jag att den känslan bekräftades och att uppgiften att producera ett magazin på tillräckligt hög nivå på i princip egen hand har blivit mig övermäktig.

Vad som började som en kul övning i Indesign blev en tidning. En tidning med prenumeranter, återförsäljare, sin egna applikation och läsare som faktiskt betalade för den. Men allt roligt har ett slut och efter att ha följt planen och testat att ge ut Macpro Magazine har jag lärt mig en hel del om hur detta fungerar i praktiken. Det vill jag gärna berätta om nu.

Det finns flera faktorer att beakta när man som en indiepublicist ger sig in på att ge ut en månadstidning. Först och främst är det den egna tiden – har man tid över? Det andra är ekonomin – har man råd att avsätta tid och betala ur egen ficka för att hålla produktionen igång tills att den förhoppningsvis betalar för sig själv? Kan man hitta andra att arbeta med som är beredda att göra det för lite eller inga pengar alls?

Tidsmässigt har det blivit svårare att producera den mängd text som krävts varje månad. Med ovärderlig hjälp från Peter, Oskar och Andreas har belastningen blivit aningen lägre i vissa nummer.

En betydande faktor i detta är att jag under hösten fått problem med synen som jag i skrivande stund inte vet om det kommer att lösa sig. Detta gör att jag helt enkelt inte kan sitta framför datorn lika många timmar som förr.

Det andra är den ekonomiska faktorn. Även om Macpro Magazine sålt bättre än vad jag vågat hoppats på har den inte burit sig ekonomiskt. Mina lärdomar om detta kommer jag att avhandla i en separat artikel här på Macpro. Min förhoppning var att jag efter ett år hade så pass många betalande annonsörer så jag skulle kunna avlöna formgivare och skribenter. Den nivån var jag på väg att nå till sommaren men under hösten har annonseringen tvärdykt och alla försök att dra in fler annonsörer har av olika anledningar stött på patrull. Ironiskt nog har jag under 2011 och 2012 sålt fler annonsplatser på Macpro än vad jag någonsin lyckats göra under sajtens snart åtta år långa historia. De pengarna har gått rakt in i tidningen men har inte räckt till.

Tyvärr är det så att man inte kan finansiera en tidningsproduktion enbart på läsarintäkter om man vill göra det på den nivå jag vill göra det på.

Så efter att ha gjort “bokslut” på det första året av detta projekt har jag fattat ett beslut. Det nummer som släpptes för några dagar sedan blir det sista av Macpro Magazine inom en överskådlig framtid. Man ska aldrig säga aldrig, men vad jag lärt mig av detta året är att ja – läsare är beredda att betala för material de är intresserade av. Annonsörerna fokuserar däremot allt mer på PR framför annonsering vilket gör att det aldrig varit lättare att få tag i testexemplar och hitta nyheter. Detta har lett till att annonsbokningarna inför 2012 är noll och inga.

Framtiden

I framtiden kommer allt att publiceras här på Macpro. Du som prenumererar får själv gå in på Paypal och avsluta inbetalningen för tidningen. Om du vill så kan du givetvis fortsätta stötta Macpro med runt 20 kronor per månad, och alla bidrag är enormt uppskattade. Denna information kommer även att gå ut till alla prenumeranter via e-post.

Givetvis svider det att behöva sluta ge ut tidningen – det har varit enormt kul att ge ut tidningen varje månad och se försäljningssiffrorna dra iväg och få ta del av reaktionerna. Men det har också varit stressande att inte kunna kompensera de som hjälpt till, och då tänker jag främst på Johan Brook som slitit som ett djur med att sätta ihop varje nummer. Petri Stenberg har utvecklat Macpro Magazine-applikationen och har varit generös med sin timpenning, en utvecklingskostnad som mitt egna lilla företag fått betala.

Så till sist – ett stort tack till alla som stöttat, köpt och läst Macpro Magazine.

Detta är inte slutet utan fortsättningen blir här på webben istället.

Jocke



© 2018 Omsoc Publishing AB