2011-12-06
Kommentar

Lärdomar från Macpro Magazine

Som jag tidigare nämnt så har jag beslutat mig för att lägga ned Macpro Magazine. Eller, åtminstone, lägga den på is tills vidare. Man ska som bekant aldrig säga aldrig

Det finns ändå lärdomar som jag dragit av att under ett års tid som indiepublicist gett ut en tidning som gick från något hundratal sålda exemplar till att sälja närmare 1500 exemplar per månad. Det kan jämföras med exempelvis pryltidningen M3 som inte ens säljer det dubbla ute i butikerna idag på papper. Denna artikel är inte en guide till hur du startar en tidning ur ett innehållsmässigt perspektiv – där är din unika idé det som krävs för att ens överväga ett sånt här projekt.

 

Kostnader och intäkter

Det är svårt att ta betalt för något som många anser ska vara gratis. Inte bara för att Macpro varit gratis i alla år, utan också för att många är av åsikten att innehåll i en iPad inte ska kosta något. Jag vet inte hur ofta jag fått kommentaren “men det kostar ju pengar!” när jag rekommenderat program i App Store som kostar sju spänn. Så det går inte att prissätta ett magazin som Macpro Magazine på samma nivå som “konkurrenterna”. Därför landade prislappen till slut på 22 kronor, vilket kändes rimligt och lagom. Tidigare låg den på ett lägre pris och efter höjningen dippade försäljningen något men efter det så tog den sig igen. Kanske hade jag kunnat ta ännu mer betalt för Macpro Magazine men om jag hade nått målet med annonsering och försäljning hade 22 kronor per nummer räckt långt, och det efter att Apple tagit sina 30 procent, eller som Qiozk och Paperton, 50 procent. Värt att notera är också att Paperton tar 50 procent av försäljningssumman även om din tidning säljs direkt via deras webb och inte via App Store.

Tack och lov har skatteverket backat om hotet om dubbelbeskattning på försäljning via App Store. Men räkna kallt med att om du inte utvecklar en egen applikation (en kostnad i sig om du inte kan utveckla inhouse) så får du grovt räknat in hälften av priset du sätter på din tidning. Och det är före att skatteverket får sitt, och om du kör utgivningen i en enskild firma läggs alla intäkter på din privata inkomst, vilket innebär att du till sist kan ta ut drygt 50 procent av de faktiska intäkterna efter att distributionsapparaten tagit sin del. I rena siffror: 22 kronor kostar (exempelvis) din tidning – det blir 11 kronor kvar per nummer om du säljer via Qiozk eller Paperton, och 5,50 kronor i rena pengar per sålt nummer. Det är, med andra ord, inget man blir rik på om man inte säljer väldigt, väldigt mycket. Till detta ska du också lägga distributionen om du väljer att sälja via en egen applikation i App Store då du behöver en bakomliggande mekanism på en server, plus lagringsyta och bandbredd. Ett webbhotell kan säkert hjälpa dig en bit på vägen men blir trafiken för stor så lär de börja knorra och du får betala mer. Ännu en kostnad, således.

Att hålla koll på försäjningssiffrorna är enkelt om du säljer via Qiozk eller Paperton, eller både och. Om du dessutom blandar in App Store och har, som Macpro Magazine, distribution via e-post mot månatliga inbetalningar via Paypal (som tar en avgift på tre procent per transaktion), så blir det mer komplicerat. Du måste hålla koll på månadssiffrorna från Paperton och Qiozk (statistik som inte kommer förrän 30-45 dagar efter månadens slut. Det är för övrigt då pengarna blir utbetalda). Apple rapporterar inte månadsvis utan veckovis, och då handlar det inte om vecka per vecka i en månad utan en sju dagar lång period som sträcker sig över månadskiften och fysiska veckor, vilket innebär att det är svårt att se hur försäljningen sett ut per månad. Det är heller inte glasklart vilka nummer som sålt mest egentligen varje månad, vilket inte syns tydligt i rapporterna på iTunes Connect. Det kan dessutom, från det att du börjat sälja på App Store, dröja upp till ett kvartal innan några pengar betalas ut.

Att ge ut en tidning

Att ge ut en tidning är egentligen ganska enkelt. Registrera ett utgivningsbevis hos PRV med den titel du vill döpa din tidning till. Sen finns det allt det där andra som ingår i utgivning. Planera innehållet, gärna ett kvartal framåt i tiden, och sen är det dags att hitta någon eller några som vill skriva åt dig. Frilansare vill gärna ha betalt, och min princip är att frilansare alltid ska ha ersättning för sitt arbete. Räkna med att en frilansare tar åtminstone 1100-1500 kronor per sida (4500 tecken) plus moms. Distribution via Qiozk kostar exempelvis en avgift varje år

För du behöver hjälp om det ska bli en acceptabel kvalitet på produkten, vilket är vad du ska producera. Är kvaliteten låg kanske du kan sälja 2-3 nummer, sen börjar folk att tröttna. Gör du allt själv blir du snabbt hemmablind och ser inte korrfel, eller tänker att du kanske tajtar upp den där jobbiga sidan sen, eller kanske glömmer bort att byta ut den där lågupplösta bilden som ser ut som skräp när du exporterar tidningen till en högupplöst PDF sen.

Hur ofta ska du ge ut tidningen? Planera det noga, för det är basen för den stressnivå du utsätter dig för varje månad. För om du planerar att göra detta på din fritid så kan du räkna med att kunna lägga allt mellan 5-15 timmar per vecka, eller 20-60 timmar per månad. Och det inkluderar skrivande, administration av innehåll (text och bilder) och frilansare, testprodukter (om du ska ha produkttester), fakturering och betalning av fakturor, hantering av distribution, och så vidare.

Det kan låta som mycket tid med 60 timmar, men om du inte är beredd att offra mycket av din fritid under åtminstone ett år framåt så kanske detta inte är ett projekt för dig. För precis som med vilken startup som helst så innebär det enormt mycket jobb i början, men med en tidning kan du räkna med att det tar 12-15 månader innan du går plus. Traditionellt har man i tidningssammanhang talat om att en ny titel måste få tre år på sig att etablera sig på marknaden, men efter att det gradvis förändrats hur man ger ut och läser tidningar och numera kan man säga att om ditt projekt inte åtminstone genererar så stora intäkter så projektets kostnader är täckta varje månad. Därefter kan det bara gå bättre.

Annonser

Om du vill skapa större möjligheter att starta en tidning så bör du lägga enormt mycket tid och energi på att få in annonser i din tidning. En enda annonsbokning kan nämligen dra in lika mycket pengar som du gör på försäljningen till dina läsare en hel månad. Men det är svårt att hitta annonsörerna, och ännu svårare att få dem att öppna börsen. De flesta leverantörer ägnar sig hellre åt PR idag än regelrätt annonsering. Och PR ger dig inte en krona i intäkter. Jag är absolut inte emot PR-byråer, men många byråer drar in nya kunder på att övertyga dem att PR är mer effektivt än annonsering, men det i sin tur leder till en situation där allt färre annonserar, och det innebär också att det i längden blir allt färre tidningar för PR-byråerna att kontakta när nästa nyhet ska “säljas in”, som det så vackert kallas.

Annonsbudgetar sätts oftast under fjärde kvartalet varje år. Kommer du i Januari och lanserar en tidning så kan det bli enormt svårt om du vill få till en årsbokning. Istället kan du om du har lite tur få in någon enstaka bokning från en leverantör, men det är sällan där de stora pengarna ligger och det erbjuder ingen ekonomisk trygghet för dig och ditt projekt.

I exempelvis Macvärlden är annonsering svårt. Du kan försöka kontakta de större återförsäljarna men de har sällan något intresse att annonsera utanför de kanaler de redan arbetar med, vilka inkluderar egna kataloger, webben och annonsörer de kört hos i åratal. Detta är något som givetvis varierar från bransch till bransch och lika mycket som du är intresserad av ämnet handlar också din eventuella framgång om att välja rätt ämne och målgrupp för din tidning.

Lärdomar

Vill jag ha det här projektet ogjort? Inte alls. Det har varit enormt roligt och lärorikt och många leverantörer och personer har varit grymt hjälpsamma och det har gjort detta extra kul. Detta är inte första gången jag startar en tidning, och kanske inte sista gången heller, men skillnaden nu mot då är att jag gjorde det själv utan ett förlag i ryggen. Det är en frihet som tyvärr är få förunnade i tidningssammanhang men som jag önskar att fler fick pröva på.

Skulle Macpro Magazine få möjlighet att dra igång igen med rätt förutsättningar så kommer den tillbaka, var så säker.

Funderar du på ett eget tidningsprojekt? Anlita mig som rådgivare och lär dig av mina erfarenheter!


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin