2011-12-19
Nyhet

Tusen låtar i din ficka

En gång i tiden, strax innan jul 2001, så ramlade det in ett paket till mig. I paketet låg en kubformad (!) kartong med bilder på Bob Marley, och på en vit tingest kallad iPod.

Den hade en liten hårddisk på fem gigabyte, ett typsnitt vid namn Chicago som hämtades från den första Macintosh-modellen, ett vansinnigt smart scrollhjul och en stor, fet, firewire-anslutning på den övre kortsidan. Baksidan hade ett aluminiumskal, inte helt olikt det på den första iPhone-modellen. Tillsammans med en låsknapp och ett hörlursuttag var det allt du fick om du köpte en iPad. Åtminstone såg det ut så. För när du började använda din iPod så förstod du snart att det du höll i inte var vilken produkt som helst. Jag hade haft flera MP3-spelare tidigare, och dissat samtliga. MiniDisc hade åkt ut snabbare än du kan säga “flopp” och jag hade allt som oftast en portabel CD-spelare i väskan till och från jobbet. När iPod hade landat i min hand så var det slut med snurrande plastskivor i innerfickan.

Att ha en iPod på den här tiden var något exotiskt och speciellt. Detta var innan iPod ens gick att synkronisera med en Windowsbaserad dator, innan iTunes ens fanns för Windows. Så folk glodde, tittade, pekade och bad till och med att få hålla lite i den och bara snurra på hjulet. Att Apple gjort allt för att iPod skulle lyckas kändes och syntes verkligen. De anlitade ett externt företag, Pixo, som under två stränga ögon tillhörande Steve Jobs hade utvecklat det grafiska gränssnittet och man kan inte annat än att buga sig inför ett enormt väl utfört arbete. Själva iPod:en designades av Jonathan Ive och under dåvarande hårdvaruchefen Jon Rubenstein (idag löneslav på HP efter en kort session som VD på Palm) byggde Tony Fadell och Michael Dhuey och deras team den interna hårdvaran.

Sedan lanseringen i Oktober 2001 har Apple sålt över 300 miljoner iPods. En del har förvandlats till skrot, andra ligger i en byrålåda och dammar. Jag har säkerligen 2-3 iPods av andra modeller som ingen vill använda längre, men min första generations iPod fungerar fortfarande utmärkt och står på finhyllan tillsammans med andra designklenoder som är väl värda att lyfta fram. Har du kvar en så släng den inte – iPod är en av världens främsta milstolpar inom produktdesign och jag har svårt att se någon annan produkt från Apple eller annat företag som så framgångsrikt kombinerar effektiv, minimalistisk och ändå så otroligt genomtänkt design på det sätt som iPod gör.

Den 23:e Oktober 2011 fyllde iPod tio år.



© 2018 Omsoc Publishing AB