2012-01-16
Nyhet

Lanseringar vi minns

Förutom under en svacka i mitten på 90-talet har Apples annonser alltid hållit en klass långt över vad man kan hitta hos någon annan konkurrent.

Enkla, och smarta, utan att vara överlägsna och dryga. Minimalistiska och rena, utan att vara obegripliga och döda. Exemplet med stortavleannonsen för iPad är ett lysande exempel på det.

Bilden visar hur en person sitter avslappnat, pekar på en stor skärm och gör något. Det spelar egentligen ingen roll vad personen gör, för bilden visar att en iPad är enkel att an- vända, och det enda som krävs är att du kan peka på en skärm utan någon penna eller något annat tillbehör. Tvärt emot alla förväntningar på hur en Tablet ser ut och fram tills iPad släpptes hade sett ut. Ironiskt nog kan Apple till viss tacka Apple Microsoft och deras partners i Tablet PC-fiaskot som tillsammans skapade en stolpträff utan like, och som mycket väl kunde fungera som en mall för Apple när det handlar om hur man inte designar en Tablet.

Ibland är det svåraste att göra något riktigt enkelt. Men Apple, och deras reklambyrå TBWA och deras för Apple särskilt skapade dotterbolaget Media Arts Lab, tycks skapa reklam- historia varje gång de sätter pennan mot pappret.



© 2018 Omsoc Publishing AB