2012-02-14

Recension – Inside Apple

Efter Steve Jobs död den 6:e Oktober förra året släpptes biografin “The Book of Jobs”, som den populärt kallats, skriven av Walter Isaacson. Och om det funnits skvallerböcker innan Jobs bortgång (jo Leander Kahney, jag pekar åt ditt håll nu) så var de av minst varierande kvalitet. Just Kahneys bok var som jag konstaterade i min recension fullpackad med citat och klipp från andra källor och placerade i en ordning som tjänade syftet – det vill säga i Kahneys fall att frammåla Jobs som en fullständig vettvilling.

Isaacsons bok visade ju en mer ärlig bild av Jobs – en person präglad av sin uppväxt som adoptivbarn hos en familj som visserligen älskade honom förbehållslöst, men samtidigt inte var hans biologiska föräldrar. Och känslan av att inte ha några rötter, att inte ha någon att egentligen svara inför, är min i min uppfattning vad som format inte bara Jobs utan också hur han utformade Apple. För när han själv inte hade någon att svara inför såg han till att andra hade det, och det med råge. När Jobs sedemera avled och Tim Cook tog över rodret av Apple fortsatte bolaget att drivas i samma andra. Toppstyrt, kontrollerande och med en ordning på torpet som inte står något företag efter.

Adam Lashinsky har i sin bok Inside Apple kartlagt insidan av Apple, hur bolaget är organiserat och hur det agerar när exempelvis en ny produkt ska utvecklas eller lanseras. Så långt är allt väl, men boken faller också bitvis i samma fällor som Leander Kahney gjorde med Inside Steve’s Brain, nämligen att krydda berättelsen med lite anekdoter, eller skvaller om ni så vill, som faktiskt inte har särskilt mycket med ämnet att göra – nämligen hur Apple är organiserat och uppbyggt internt. Ett ämne som kanske inte är roligt nog, varför Lashinsky kände sig tvingad att krydda berättelsen lite.

Helt onödigt säger jag – är man intresserad av ämnet så är boken faktiskt riktigt intressant. Låt gå att den till stora delar bygger på citat och intervjuer från anonyma källor, vilka man givetvis bör ta med en viss nypa salt. Är du som jag intresserad av att lära dig mer om Apple och hur företaget fungerar på insidan så rekommenderar jag boken, men förbehållet att du nog lär sitta och bläddra förbi vissa avsnitt som helt enkelt bara känns tramsiga.

Författare: Adam Lashinsky
Pris: 198 kronor (inbunden)
Köp den hos: Bokus