2012-03-21
Nyhet

Twitters förvandling

Twitter:

We recently began testing Promoted Tweets and Promoted Accounts on iOS and Android devices to make it easier for brands to reach consumers anytime, even when they are on the go. As with the launch of Promoted Tweets in user timelines on Twitter.com, we started by showing them in the timeline only for those users already following the advertiser. Since we began testing three weeks ago, reactions have been positive. Starting today, we are expanding this test, enabling brands to target Promoted Tweets to mobile users that share similar interests with their existing followers.

We’re also adding new targeting options so that brands can target their campaigns specifically to desktop computers and laptops, iOS, Android, and other mobile devices. Or, the default setting simply targets campaigns to users across all devices.

Det trevliga med Twitter har fram tills nu varit att man kan välja hur mycket, eller hur litet, annonser och annat marknadsföringsmaterial man vill ha i sitt Twitterflöde. Detta verkar nu förändras, och framför allt verkar det vara i mobilen som Twitter ser en framtid med nya intäkter via riktade annonser då 55 procent av alla Twitteranvändare varje månad loggar in via sin mobiltelefon. [Stephen Hackett på bloggen 512 Pixels](http://512pixels.net/promoted-tweets-to-appear-for-brands-users-arent-following/) visar dock på ett problem: riktade tweets med annonser kan dyka upp i ditt flöde från företag och varumärken du faktiskt inte följer.

Innebär det då att om du har en Twitterklient som körs i iOS så kan du tvingas titta på riktade twitterannonser från Samsung? Eller vice-versa? Det känns fortfarande oklart hur det kommer att fungera, och om det endast gäller användare med Twitters egna klient eller om det gäller alla, oavsett vilken klient man använder.

Otrevligt är bara förnamnet. Jag skulle hellre se att Twitter lät användarna betala för sig och på så sätt slippa annonserna.



© 2019 Omsoc Publishing AB