2012-04-08
Nyhet

Risker och möjligheter för apputvecklare

Asymco:

In August 2007, during the HD format wars between HD-DVD and Blu-ray format, Toshiba offered Paramount and Dreamworks $150 million to produce HD versions of their movies exclusively as HD-DVD.

This type of deal is equivalent to an “advance” offered to a book author. The DVD manufacturer pays studios up-front cash for the right to make its DVDs. From an accounting point of view this is treated as an advance that the manufacturer recovers by selling the DVDs back to the studio’s video division in the same way a publisher earns back the advance it gives an author.

In this case, the payment was so large and the sales of HD-DVDs so small that Toshiba was unlikely to earn back the entire advance. The way the deal made any sense for Toshiba was that it was exclusive: the studios could not continue to release their movies in Blu-ray. The deal was done explicitly to hobble a competitor and create “critical mass” of content for its own format.

But then in March 2008, Toshiba threw in the towel and abandoned the HD-DVD format. The way the deal worked, the studios got to keep almost all of the $150 million. They then re-released all their movies in the Blu-ray format. The only “cost” to the $150 million windfall was that there was a nine month delay in the eventual release to Blu-ray–a small price to pay for an emergent format without a large install base.

När mindre plattformsägare som exempelvis RIM eller Microsoft försöker köpa över utvecklare och deras hitprodukter till deras respektive plattformar för att på så sätt skapa en större hype runt den egna plattformen så kan det till en början framstå som ett attraktivt erbjudande för utvecklaren i fråga.

Men ponera att plattformen är ett fiasko, att exempelvis Blackberry-versionen av Angry Birds är så dålig så utvecklaren av spelet får dåligt rykte på grund av den? I det läget är pengarna utvecklarna fått för att utveckla för plattformen inget värda, för då hotar de utvecklarens samtliga titlar, oavsett plattform.

Det finns en allt större envangelism när det gäller app:ar och vilka plattformar de körs på. Vissa bloggare har på mer eller mindre allvar beklagat sig över att exempelvis Instagram släpps för Android. Det har ju alltid varit “vår” app, alltså vi som kör iPhone, och nu finns den för en plattform till. Skitar det ned Instagrams varumärke eller stärker det varumärket? Oavsett om Instagram för Android är bra eller inte, så lär det inte se exakt likadant ut på Android som för iOS – är det en nackdel eller fördel? Säg att Instagram skulle släppas för Windows Phone 7 – skulle det göra varumärket Instagram starkare eller svagare?

Jag är själv kluven i den här frågan. Jag anser att en bra applikation har ett livsberättigande oavsett vilken plattform den görs för, men om applikationen tappar i kvalitet på “min” plattform för att utvecklaren har fullt sjå med att underhålla versioner för andra plattformar, då tappar jag tålamodet och lär byta applikation till något annat.

Jag tror inte jag är ensam om att tänka så, och med det i åtanke så kanske frågan man ska ställa sig är om det är värt risken och ansträngningen att släppa sin applikation för ytterligare en plattform, eller fokusera på att hålla kunderna glada på den plattform som faktiskt skapade din framgång från början?

Jämförelsen jag gör i min kommentar här ovan med Asymcos sedvanligt läsvärda artikel är inte klockren, men poängen är fortfarande den samma: sabba inte ditt varumärke för snabba pengar.



© 2018 Omsoc Publishing AB