2012-05-08
Nyhet

Förlagen överger app

Jason Pontin:

Publishers hoped that the old print advertising economy could be revived. The Audit Bureau of Circulations (ABC), the industry organization that audits circulation and audience information for magazines and newspapers around the world, promised it would consider the replicas inside apps in calculating “rate base,” the measure of publications’ total circulation, including subscription and newsstand sales. Rate base had been the metric for setting advertising rates in publishing before the emergence of keyword and banner advertising, which measures click-throughs and ad impressions. Advertising is the real business of media, but traditional publishers couldn’t compete with Google and new-media companies for selling digital ads. Apps would interrupt that decline, returning media to its proper, historical structure: publishers could sell digital versions of the same ads that appeared in their print publications (perhaps with a markup if they had interactive elements), valued with the old measurement of rate base.

Expressed like this, the delusion is clear enough, but I succumbed myself—at least a little. I never believed that apps would unwind my industry’s disruption; but I felt some readers would want a beautifully designed digital replica of Technology Review on their mobile devices, and I bet that our developers could create a better mobile experience within applications. So we created iOS and Android apps that were free for use; anyone could read our daily news and watch our videos, and people could pay to see digital replicas of the magazine. We launched the platforms in January of 2011. Complimenting myself on my conservative accounting, I budgeted less than $125,000 in revenue in the first year. That meant fewer than 5,000 subscriptions and a handful of single-issue sales. Easy, I thought.

Like almost all publishers, I was badly disappointed. What went wrong? Everything.

Startsträckan för den som vill publicera på en iPad är lång och ganska dyr. Gör man sin publikation i en PDF, som Macpro Magazine byggde på, och som en rad andra och sen bäddar in den i en applikation ocH inte gör det bra så kommer läsarna att reagera. Peter Esse skrev mycket insiktsfullt om detta i Januarinumret från förra året av Macpro Magazine). Vill man bygga ett magazin med interaktiva funktioner som gör läsarna glada riskerar man att sitta med en motsvarighet till Wireds digitala version som väger hundratals megabyte per nummer. Publiceringsplattformarna är heller inget man bara skaffar sig – Bonniers publiceringsplattform inte heller helt gratis och hur det är med publiceringsstödet i InDesign vet jag inte. Butiker som Qiozk och Paperton har börjat erbjuda egna applikationer för alla publicister som säljer via deras butiker vilket är en klart smidigare lösning än att sätta sig och bygga hela applikationen själv.

Så om du har skapat ditt magazin och din distributionsmodell så återstår det svåraste – att sätta rätt pris och få igång försäljningen. Många svenska och utländska förlag har en helt orealistisk prissättning på sin produkt vilket leder till förluster och slutligen att produkten läggs ned eller tillåts att gå med förlust år efter år.

Digitala magazin är inte det förlovade landet. Det är ännu en publiceringskanal vid sidan om papper och webben, och den måste prissättas, hanteras och publiceras med samma eftertanke och omsorg som huvudprodukten. Att publicera material innebär aldrig snabba pengar, och detta är extra sant när det handlar om att publicera digitalt på iPad.



© 2018 Omsoc Publishing AB