2012-05-23
Nyhet

HP sparkar 27000 anställda

Oerhört trist för de anställda, men kanske snart ännu ett campus för Apple att ta över?

Skämt och sido – HP har förfallit under de senaste tio-femton årens maktkamper, utbytta VD:ar och ett evigt jagande efter nya fina kvartalssiffror för att hålla börskursen uppe. Jag minns när HP var ett företag att räkna med, ett företag som gjorde tunga system, där teknikerna fick plats och utrymme och säljarna skulle hålla sig på sin kant och inte lägga sig i.

Nu är HP inte mycket bättre, eller intressantare, än Dell, och vi vet ju hur bra det går för dom.

Köpet av Compaq var en stor flopp. Det finns andra köp under HP:s historia som garanterat inte minns som särskilt genomtänkta (drevs köpet av Palm fram för att förhindra att företaget hamnade i någon annan konkurrents händer?), men gemensamt för alla uppköpen är att de har kostat företaget enorma pengar, inte bara vid uppköpet, utan också i integrationskostnader, sparkande av personal, lokaler, och mycket mer. HP:s enorma kontor i Frösunda strax norr om centrala Stockholm bestod en gång i tiden av två byggnader som sammanknöts med gångbroar över gatan. Numera utnyttjas knappt den ena av de två husen, och när jag ar där sist var det andra huset i princip tomt. När jag var på HP sist, låt gå att det var fyra år sedan, så var jag inhyrd konsult. Om du stötte på någon som hade en blå ID-bricka på sig så var denne HP-anställd, och jag kan säga som så mycket att de blåa brickorna var sällsynta redan då och det hände återkommande att någon tackades av när han eller hon slutade, för att senare återkomma som konsult ett par veckor senare.

Min närmaste chef, och jag var inhyrd konsult, var även han konsult. Och hans chef var konsult. Och högst upp satt det en HP-chef som i princip basade över 1000 personer. Det var bara på HP i Sverige, och då kan du tänka dig hur det ser ut i resten av världen.

Mer galenskaper? HP:s interna IT-support i Stockholm, alltså för de som satt i kontoret i Frösunda, fick inte ta emot en trasig dator eller någon annan förfrågan såvida den anställde, eller i mitt fall konsulten, först ringde en helpdesk i Indien för att få ett ärendenummer. Därefter kunde man promenera de 10-15 metrarna till IT-avdelningen och få sin bärbara dator eller vad det nu var reparerad.

Det är inte underligt att HP blöder. Bolaget har gått från att bygga värde till att försöka suga ut värde ur sina kunder istället. Och såna bolag överlever aldrig.

Det HP som en gång fanns, ett bolag som drevs av ingenjörer och som skapade verkligt värde i den teknik som bolaget uppfann, är borta sedan länge. Vad HP är idag, vet nog egentligen ingen.



© 2018 Omsoc Publishing AB